Trussel mod CBTC udrulning (Generelt)
Den største trussel mod CBTC udrulningen burde i øvrigt være at den smadre køreplanen på Ring- og Farumbanen fordi togene ikke kan holde den nuværende køretid på CBTC. Men det er åbenbart ligegyldigt, det går jo kun udover dem der bruger toget.
Man har en løsning på vej, hvor man kun sikker at man standser før et farepunkt, mens man ved standsning ved perron får en risiko for at man glider forbi den.
Ja det er jo sådan det burde have været fra starten, det muliggøre i øvrigt også at togene kan fremføres af lokomotivføreren i langt højere grad.
Håndtering af glatte skinner i det omfang var ikke et kendt problem, så det var svært at taget højde for. De har måtte designe en løsning af det..
Men det ændre jo ikke på at vi står foran CBTC på Ring- og Farumbanen lige om lidt og at det kommer til at betyde forringelser for kunderne fordi køretiden på CBTC som det er nu er for langsom indtil den ændring kan implementeres (hvis det overhovedet er nok!)
De har lagt udrulning af Ring- og Farumbanen efter efteråret (krav fra DSB) netop for undgå det går for meget ud over køreplanen, da den ændret håndtering af glatte skinner kommer til maj næste år.