Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trussel mod CBTC udrulning (Generelt)

af KKLD, 18/10 2020, 16:49 (1279 dage siden) @ larsht

Tja, et hurtigt opslag i et par køreplaner afsløre følgende:

Hellerup-Holte med stop på alle stationer
1938 - 17 min.
2020 - 16 min.

En umiddelbar konklusion på mere end 75 års udvikling kunne være at der er hældt milliarder i jernbanen, men giver ikke rigtig udslag i kortere rejsetider.
Jeg har desværre ikke en køreplan fra omkring 2000-2010, men det kunne da være interessant at se hvad tiden på den strækning var inden signalprogrammet begyndte at gøre sig gældende.


S13 og S17 er nede på 15 minutter imellem Hellerup og Holte. Det er hhv før nyt signalsystem og efter nyt signalsystem før problemet med glatte skinner påvirkede køreplanen. I S17 er fra Holte til Hellerup er køretiden 14 minutter.


Men husk i denne diskussion om køretider at de fremsøgte tal ikke siger noget om hvad der reelt kan lade sig gøre, men hvilken tid der er planlagt inklusive det køretidsoverskud som altid lægges ind (da man ellers ikke har mulighed for at indhente forsinkelser).
Man skal her også huske at køretidsoverskuddet godt i visse køreplansperioder kan være flyttet nord for Holte eller syd for Hellerup, (samt at publikumskøreplaner kun opererer med hele minutter, mens tjenestekøreplanerne har væsentligt mindre fraktioner) så der skal væsentligt flere oplysninger til før der kan drages følgeslutninger

Jeg kan se at i den nye køreplan er der lagt 1 minut til mellem Hellerup og Svanemøllen. Det går fra 3 minutter nu til 4 minutter d. 14. december. Så det tager 11 minutter fra Hellerup til Nørreport. Jeg husker at dengang Linje E kørte til Hillerød så tog det 9 minutter fra Hellerup til Nørreport.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)
Davinde grusgrav (Hans Jørgensen & Søn)

Entreprenørfirmaet Hans Jørgensen & Søn gravede i næsten 100 år grus i en lang række grusgrave rundt om Odense. Den største lå i Davinde, hvor en stor spandekædegravemaskine fyldte smalsporede tipvogne på 4 spor.

Læs mere
DSB MZ1403

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak