Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trussel mod CBTC udrulning (Generelt)

af larsht, 18/10 2020, 20:30 (1257 dage siden) @ KKLD

Tja, et hurtigt opslag i et par køreplaner afsløre følgende:

Hellerup-Holte med stop på alle stationer
1938 - 17 min.
2020 - 16 min.

En umiddelbar konklusion på mere end 75 års udvikling kunne være at der er hældt milliarder i jernbanen, men giver ikke rigtig udslag i kortere rejsetider.
Jeg har desværre ikke en køreplan fra omkring 2000-2010, men det kunne da være interessant at se hvad tiden på den strækning var inden signalprogrammet begyndte at gøre sig gældende.


S13 og S17 er nede på 15 minutter imellem Hellerup og Holte. Det er hhv før nyt signalsystem og efter nyt signalsystem før problemet med glatte skinner påvirkede køreplanen. I S17 er fra Holte til Hellerup er køretiden 14 minutter.


Men husk i denne diskussion om køretider at de fremsøgte tal ikke siger noget om hvad der reelt kan lade sig gøre, men hvilken tid der er planlagt inklusive det køretidsoverskud som altid lægges ind (da man ellers ikke har mulighed for at indhente forsinkelser).
Man skal her også huske at køretidsoverskuddet godt i visse køreplansperioder kan være flyttet nord for Holte eller syd for Hellerup, (samt at publikumskøreplaner kun opererer med hele minutter, mens tjenestekøreplanerne har væsentligt mindre fraktioner) så der skal væsentligt flere oplysninger til før der kan drages følgeslutninger


Jeg kan se at i den nye køreplan er der lagt 1 minut til mellem Hellerup og Svanemøllen. Det går fra 3 minutter nu til 4 minutter d. 14. december. Så det tager 11 minutter fra Hellerup til Nørreport. Jeg husker at dengang Linje E kørte til Hillerød så tog det 9 minutter fra Hellerup til Nørreport.


Nej, du kan se at der afrundet til hele minutter er 1 minuts længere køretid - kigges på den nye køreplan (tjenestekøreplan nøjagtig til sekundet) for linje A er der afgang Hellerup xx:00:53 - ankomst Svanemøllen xx:03:36 og afgang igen derfra xx:04:06

"dengang linje E kørte til Hillerød" har været med vidt forskellige standsningsmønstre - herunder uden stop Holte-Østerport, så det argument holder ikke rigtigt....


Til det første så vil jeg sige at det er fra d. 14. december at det tager længere tid. Man kan ikke se tjenestekøreplanen for S-tog i 2021 endnu: https://www.bane.dk/da/Jernbanevirksomhed/Kapacitet/Tjenestekoereplaner

Til det andet så mente jeg her for et par år siden, måske var det 2017. Altså dengang hvor Linje E kørte som hurtiglinje til Hillerød med stop i Jægersborg. På samme tidspunkt kørte Linje B til Holte.

Nej, "man" kan ikke - så I andre får den at se når den udkommer, men ikke desto mindre er det minuttallene i K21.1

Til det andet - Tjek - det fremgik ikke direkte af dit indlæg :)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

HectorrailBillige jernbane T-shirts

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak