Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trussel mod CBTC udrulning (Generelt)

af thomastog, 20/10 2020, 21:44 (1255 dage siden) @ steenth

Håndtering af glatte skinner i det omfang var ikke et kendt problem, så det var svært at taget højde for. De har måtte designe en løsning af det..


Husk at problemet er glatte skinner *OG* kørsel i AM.

Man kunne vælge at køre i SM ;-)

CBTC er designet til førerløse tog. Så der er interesse at løse de problemer, som man finder.


Ja når man tilfældigvis "finder" at glatte skinner betyder at toget har længere bremselænge :-D

Nogle gange holder de forudsætninger, som har arbejde ud fra, ikke. Man kunne ikke nøjes med de niveauer for forlængelse af bremselængde, som var indbygget i systemet. Og der tit, at der først ved at prøve det i praksis, at problemer viser sig. Og her har der åbenbart ikke været erfaringer nok samlet til at forudse hvad der sker, når man kommer i områder, hvor problemer ved løvfald er.

Man kan have glatte skinner af mange andre årsager, og hele året. Og nok værst *meget* lokalt.

F.eks efter en tør periode med meget pollen i luften, og så en kort støvregns-byge. Tanken ledes hen på brun sæbe.

Min påstand er at det er alt for komplekst at “programmere” sig ud af. Men jeg giver dig håneretten, når/hvis det lykkes en dag... men tror jeg har forladt denne jord længe inden ;-) Vel og mærke, hvis der diskes op med et system der er bedre, end menneskelig tog-fremføring.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak