Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trussel mod CBTC udrulning (Generelt)

af pjl, 21/10 2020, 12:23 (1281 dage siden) @ larsht

Løvfald er ikke et nævneværdigt problem på New Yorks linje L (kun få og ret kort delstrækninger hvor omgivelserne giver mulighederne)
Sne og is er - men taktikken der er at indstille drifts på overjordiske strækninger ved den slags ekstremt vejr.

Husk dog også at Siemens Trainguard (produktnavnet) ved alle baner skal tilpasses det valgte materiel, og bremsekarakteristika er med 99,999§ sikkerhed anderledes fra bane til bane.

Jo, men så længe sporene befinder sig under jorden er de fysiske forhold relativt ens, hvorfor det er "relativt nemt" at rulle CBTC ud. Med det samme man bliver udsat for glatte skinner i en eller anden form, enten på grund af regn, sne, is eller løvfald lader det til at være en større udfordring.

Er DSB det første selskab med denne type udfordringer? Nej, men de én (1 af 2) af meget få? Ja[1].

At vi i begge tilfælde taler om indstillinger for kørsel på glatte skinner indikerer vel også med hvilken hastighed denne udfordring bliver løst 7-8 år er der gået i New York, der er vel ikke indikationer på at dette går meget hurtigere i Danmark?

[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Trainguard_MT


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak