Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

IC3, signalprogrammet og København-Ringsted (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 21/10 2020, 22:21 (1274 dage siden) @ Niels Bak

Man kunne jo også kigge lidt på strækning, kapacitet og passagertal i stedet for at skyde alle mulige motiver i skoene.

Hverken Hjørring eller Frederikshavn har en størrelse, som egentlig berettiger til lyntogsdrift - og nej, det er ikke fordi de er ringere end folk i Ålborg eller København. Der er bare færre af dem.

Derfor giver det helt økonomisk mening, at der ikke er basis for både et gennemkørende tog og et stoptog. Det tog, som sikrer den direkte forbindelse, og som først standser som et intercitytog syd for Ålborg og siden som lyntog syd for Århus, fungerer nord for Limfjorden også som regionaltog. Ud over det manglende passagergrundlag for både et lyntog og et regionaltog, så har det muligvis også noget at gøre med kapaciteten på den enkeltsporede strækning.

Ellers så er det vel bare et spørgsmål om, at det er politisk vedtaget, at der skal være et minimum af økonomisk rationalitet i jernbanedriften, så man får mest muligt for pengene - i det her tilfælde både en direkte forbindelse og en ordentlig regionaldækning af de små stationer. Men hvis man vil betale for to trekvarttomme tog i stedet for et halvtomt, så er det selvfølgelig en anden sag, og så kan alle få...

Som et PS kan nævnes, at på Sjælland virker økonomien den modsatte vej. Her er der så mange passagerer på de mellemstore stationer, at de ville mere end fylde pladserne, hvis de gennemkørende tog standsede alle steder, og dermed ville det blokere de langtrejsende ud af toget, så det ville køre mere eller mindre tomt fra Odense og nordpå. Til gengæld er der både passagerer og kapacitet på banen til at køre et tredelt system af lyn-, intercity- og regionaltog. De allermindste stationer - Sjællands svar på Tolne og Kvissel - er der til gengæld ikke plads til i det system, og de er for længst nedlagt. Men åbenbart er folk i Fjenneslev og Forlev for kloge til at sidde på jernbanen.dk og brokke sig over forskelsbehandlingen i forhold til de forkælede Nordjyder.


I Nordjylland, hvor jeg bor, anskuer vi måske tingene lidt anderledes. Vendsyssel kan "selvfølgelig" ikke bære to eller tre togsystemer. Jeg argumenterer ikke for lyntog til/fra Vendsyssel hver time. En direkte lyntogsforbindelse i hver retning om morgenen og tilsvarende om eftermiddagen vil være tilfredsstillende.

Det tilbagevendende spørgsmål - og det dækker mange strækninger - er: Vil man have forbindelse hver time til/fra København med ét skift undervejs eller vil man hellere erstatte et par af skifteforbindelserne med nogle direkte forbindelser? Emnet har været oppe at vende før, så det skal jeg ikke tvære ret meget mere i. Personligt synes jeg, at det er trist, at byer som Frederikshavn, Hjørring, Brønderslev, Viborg, Skive, Thisted, Silkeborg, Skjern, Ringløbing og Varde ikke (mere) har direkte forbindelser til/fra København morgen og eftermiddag og det undrer mig, at der ikke er politisk opbakning til at betale herfor via kontrakten mellem ministeriet og DSB.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak