Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lyn+ fra 13. december (Generelt)

af andersj, Aalborg, 23/10 2020, 12:59 (1243 dage siden) @ Scharfenberg


Det var dog en sjældent udmærket illustration af det, som det forrige indlæg advarer imod.

Hvad har togdriften og materieltypen til Esbjerg egentlig at gøre med standsningsmønsteret for nogle få lyntog om dagen på strækningen Kbh-Århus?

Og nej, folk i Esbjerg er hverken mere eller mindre dødelige eller udødelige end folk i Odense. Trafikmængden er blot mindre, og det er da rationelt at indrette togdriften efter det.


Og så har de ovenikøbet fået eltog til Esbjerg - inden Fremtidens Tog. I øvrigt er IR4 et mere støjsvagt tog end Øresundstogene. Sætter de slet ikke pris på eltog i Esbjerg og omegn? Hvis de er flere til/fra Esbjerg, der fremover tager toget, kan de sammen med Kolding måske få superlyntog, når Fremtidens Tog kommer, og der er ny bane på Vestfyn i 2029. Så nærmer vi os Esbjerg-København på to timer. Men der skal altså først og fremmest være et passagergrundlag.

I bund og grund tror jeg at den overordnede komfort er vigtigere end drivmidlet - til en hvis grad. IR4 er på mange måder discount i forhold til IC3.

Måske man kunne lave et kompromis hvor IC 8xx starter og slutter i Odense hver anden time og ICL har en togdel med til Esbjerg hver anden time (de timer hvor Sønderborg-delen ikke er med).

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Lokomotivfabrikker

Læs historien om:
F. Schichau, Elbing, Tyskland

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak