Revitalisering af jernbanen [D] (Generelt)

af Niels Munch @, fredag 30. oktober, 2020, 11:08 (32 dage siden)
redigeret af Niels Munch, fredag 30. oktober, 2020, 11:31

Foreningen af ​​tyske kollektive transportoperatører (VDV) og interesseorganisationen Allianz pro Schiene har opdateret og udvidet deres fælles forslag til reaktivering af nedlagte jernbanestrækninger i Tyskland. Ifølge den nye VDV-reaktiveringsliste foreslås 238 strækninger med en samlet længde på 4.016 km til reaktivering. "Dette kunne genforbinde 291 byer og kommuner med mere end 3 millioner mennesker til det tyske jernbanenet og dermed yderligere øge tiltrækningskraften til denne klimavenlige transportform," sagde Jörgen Boße, formand for VDV-komitéen for jernbaneinfrastruktur og administrerende direktør for Usedomer Bäderbahn. Dirk Flege, administrerende direktør for Allianz pro Schiene, understreger: ”Med reaktivering af nedlagte jernbanelinjer kan vi stoppe og vende den årtier lange reduktion af skinnetrafikken. Det er opskriften på succes for et bedre trafikmix i fremtiden."

Se hele pressemeddelelsen her: https://www.vdv.de/presse.aspx?id=427885ba-aedb-42b6-b171-d8c7fa143f5d&mode=detail&... .

Den opdaterede rapport af juli 2020 med kort: https://www.vdv.de/reaktivierung-von-eisenbahnstrecken-2020.pdfx .

Med en ændring af ​​den kommunale transportfinansieringslov (GVFG) har forbundsregeringen forbedret rammebetingelserne for reaktiveringsprojekter inden for persontransport betydeligt. Dette gælder ikke kun omfanget af ​​disponible midler, men også finansieringsbetingelserne.

Mange af os har måske en "svaghed" for én eller flere tyske baner, som man gerne ser revitaliseret. Selv fulgte jeg udviklingen på Usedomer Bäderbahn, der via en gennemgribende modernisering på relativ kort tid tidoblede sit passagertal. Og i Schleswig-Holstein er man begyndt at genoptage ordinær trafik ud ad banen fra Kiel mod Schönberger Strand, som mange danske kender for veterantog.

[image]Usedomer Bäderbahn, GTW-tog til Wolgast hhv. Świnoujście, Heringsdorf 25.06.2019 (nm).

Selv om VDVs og Allianz pro Schienes liste er en "brutto- eller ønskeliste", indeholder den givetvis en del forslag, der realiseres i fremtiden.

Så kan vi andre drømme om genetalbering af nedlagte danske banestrækninger, hvoraf nogle måske ville have overlevet, såfremt kommunalreformen med dens større og mere betalingskraftige enheder var kommet lidt tidligere .....

God fornøjelse med læsning og drømmeri.


Bedste hilsener
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Valby Gasværk
Valby Gasværk
Valby Gasværk åbnede i 1907 og fik fra starten leveret kul fra gashavnen i Københavns havn via en 5 km lang jernbane ejet af gasværket. Her er historien om Valby Gasværks jernbane, lokomotiverne og vognene.



 Læs artiklen 

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.







Copyright © 2020 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen