Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mit indlæg vedrørende tog eller bil (Generelt)

af Peer Pedersen, 31/10 2020, 06:04 (1266 dage siden)

I dag har jeg svaret på et indlæg vedrørende anlæg af motorveje i Nordsjælland, i Halsnæs Avis, svaret ser sådan ud:

Den store misforståelse
Under overskriften, Farlig bagstræbsromantik, bringer Mogens Nørgaard-Olesen et indlæg der slet ikke forholder sig til virkeligheden nu og ud i fremtiden.
Motorveje og øget personbils trafik ind mod og fra en storby som København og nærmeste omegn er bestemt ikke den bedste kombination, storbyer over hele verden også i Europa styrker og udbygger deres dobbelt sporede sporvogns net, nu i Danmark kaldet letbane net. Små elektriske tog kører, hurtigt og hyppigt fra oplandet, ofte over 100 kilometer, fra nabobyernes centrum og direkte ind på storbyens gader, de fødes af strøm produceret af miljørigtige elværker der producerer strøm fra vind eller vandkraft.
El. bilerne har et eller flere problemer, de har en relativ kort levetid bl.a. batteriernes korte levetid og den meget høje pris. Nye batterier til en el. bil koster imellem 50.000 og 100.000 kr. og levetiden er ikke over 8 til 10 år. Batteriernes effektivitet, hastighed og længde reduceres med alderen og produktionen af batterier til bilerne er meget forurenende.
Lokalbanerne i Nordsjælland kan for et begrænset beløb, i forhold til nye motorveje og andre udgifter til f. eks. veje og parkering med lade mulighed over alt i storbyen samt udgifterne til reparation af både mennesker og biler, der bliver smadret i trafikken. En udbygning af skinnenettet til Dobbelt spor og anlæg af en bane imellem Ølsted og Frederikssund, under 10 kilometer, vil gøre det let at komme til langt de fleste steder i og omkring København.
Desværre har politikerne i Folketinget og vælgerne der stemte samme politikere ind på tinge ikke været forudseende. For 100 år siden var det politisk korrekt at placere store transport krævende virksomheder op af en jernbane for at sikre bedst og hurtigst forbindelse imellem kunderne og få mindst mulig farlig og langsom trafik ude på vejene. Vi kan i dag se disse industrier ligge op af en jernbane men med nedlagte sidespor ud til de gennemgående jernbane linjer, fordi politikerne ikke har forstået at investere i og vedligeholde de bestående jernbane linjer, men i stedet valgt at nedlægge disse, til stor skade og trængsel samt øgede udgifter til det bestående vejnet.
At fremtidssikre transporten både privat og industrielt er at genoprette de 100 års vanrøgt som vælgerne og deres valgte politikere har skabt til stor skade for både miljøet og det enkelte menneske.
Peer Pedersen
Baggersvej 43
3300 Frederiksværk


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak