Indlæg til udviklingsstrategi for Region Sjælland (Trafikpolitik)

af Niels Bak, mandag 02. november, 2020, 02:22 (165 dage siden) @ Niels Munch

Med det standsningsmønster, der typisk er på lokalbanerne, er en optimal accelerations- og nedbremsningsevne at foretrække frem for en høj tophastighed, der aldrig vil kunne nås alligevel.

Batterritog har generelt samme egenskaber når der køres på batteri, som når der køres under køreledning. Man kan derfor "gratis" få 140-160 km/t tog med en acceleration omkring 1,0 m/s2, så det vil være naturligt at se, om man kan udnytte dette.

..... og som en anden skribent har nævnt, vil sådanne hastigheder være relevante ved videreførelse af lokalbanetog ad "de lange skinner".

M.v.h.
Niels

Oplægget foreslår også stoptog og hurtigtog på flere strækninger, og så begynder højere hastighed for alvor at give mening. Men det vil formentlig kræve ret store investeringer i forbedret kapacitet først, så de hurtige tog kan overhale de langsommere.

Mvh en til Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen