Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Indlæg til udviklingsstrategi for Region Sjælland (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 2/11 2020, 02:22 (1270 dage siden) @ Niels Munch

Med det standsningsmønster, der typisk er på lokalbanerne, er en optimal accelerations- og nedbremsningsevne at foretrække frem for en høj tophastighed, der aldrig vil kunne nås alligevel.

Batterritog har generelt samme egenskaber når der køres på batteri, som når der køres under køreledning. Man kan derfor "gratis" få 140-160 km/t tog med en acceleration omkring 1,0 m/s2, så det vil være naturligt at se, om man kan udnytte dette.

..... og som en anden skribent har nævnt, vil sådanne hastigheder være relevante ved videreførelse af lokalbanetog ad "de lange skinner".

M.v.h.
Niels

Oplægget foreslår også stoptog og hurtigtog på flere strækninger, og så begynder højere hastighed for alvor at give mening. Men det vil formentlig kræve ret store investeringer i forbedret kapacitet først, så de hurtige tog kan overhale de langsommere.

Mvh en til Niels

låst
1540 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

E-maskinernes sidste tid på Sjælland
E-maskinernes sidste tid på Sjælland

Denne artikel af Henrik Madsen udspringer af en brevveksling vedrørende tenderen til DSB E 978, der i mange år henstod på Godsbanegården. Artiklen fortæller om de sidste E-maskine ture i 1. distrikt og lidt om Kong Frederik den IX´s begravelse.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak