Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mit indlæg vedrørende tog eller bil (Generelt)

af kka-dk, 2/11 2020, 10:30 (1264 dage siden) @ Peer Pedersen

Hej Peer,

Letbane, sporvogne og el. tog vil helt sikkert være mere miljørigtige og sikrere end biler uanset fremdrift formen.
El. biler fylder lige så meget på de bestående veje og er lige så umulige at parkere i storbyerne som alle andre biler. Vi mangler en offentlig miljø og pris vurdering af de nu kendte batterier til biler og arbejdskøretøjer.
Så uanset om batteri levetiden stiger og prisen på batterierne falder ud i fremtiden vil en udbygning af den offentlige skinnebårne trafik med køreledning være at foretrække i en overskuelig fremtid.

Det ændrer ikke på at samtlige dine postulater i indlægget om elbiler og deres batterier var - skal vi være flinke og sige - forældede. Det ville klæde dig at rette dem.

Dine øvrige påstande i ovenstående er mere subjektive, og jeg er ikke helt enig. Bil-fremtiden vil i vidt omfang byde på selvkørende biler, der fylder langt mindre pr. bil på vejene (tættere sikkerhedsmæssig forsvarlig kørsel), og ejerskabet af bilerne vil delvist forsvinde til fordel for dele-koncepter, i hvert fald i tættere bebyggede områder, så den nuværende udnyttelsesgrad af personbilerne på 3 - 5% vil stige. Pris- og miljøpåvirkningen af batterierne er i rimeligt omfang kendt allerede nu (se dokumentationen fra eksempelvis Klimarådet i den artikel, jeg linkede til), og innovation i forhold til f.eks. batterikapacitet, opladning, levetid og store køretøjer er ret forudsigelig for de næste par år.

Miljørigtigheden af et halvtomt tog/sporvogn, for ikke at tale om de store kapacitetsomkostninger, overhead og den mange steder lave udnyttelsesgrad, skinnebåren transport især i Danmark kan byde på, taler ikke ligefrem for at det er evident at "...tog vil helt sikkert være mere miljørigtige og sikrere end biler uanset fremdrift formen". Sikkerheden for biler, når de fleste vil være selvkørende, vil være voldsomt forbedret, idet den del af de nuværende ulykker, der er rent bil-til-bil eller soloulykker, og skyldes den menneskelige faktor, vil blive kraftigt reduceret. (Det samme gælder retfærdigvis også førerløse tog.)

Alle batteri- og elbilproducenter arbejder på at nedbringe miljø- og klimapåvirkningen af fremstillingen og den resterende livscyklus, det er li'som en del af gamet.

Heroverfor står en skinnebåren sektor med meget langsommere udvikling, og en fastlåsning i mange historiske dogmer. Ikke at jeg synes det er glædeligt - ellers ville jeg jo ikke være at finde på dette forum - men det er blot et konstatérbart faktum. Helt banalt er det i øvrigt næppe i det nuværende samfundsscenarie vi får flere mennesker over i kollektiv transport, og erindringen om (muligheden for) dette vil næppe fortabe sig de næste mange år.

Mvh. Klaus K.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Danmark set fra en togkupe

Danmark set fra en togkupe. Pris 300 kr.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak