Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mit indlæg vedrørende tog eller bil (Generelt)

af pjl, 2/11 2020, 12:57 (1270 dage siden) @ kka-dk

Hej Peer,

Dine øvrige påstande i ovenstående er mere subjektive, og jeg er ikke helt enig. Bil-fremtiden vil i vidt omfang byde på selvkørende biler, der fylder langt mindre pr. bil på vejene (tættere sikkerhedsmæssig forsvarlig kørsel), og ejerskabet af bilerne vil delvist forsvinde til fordel for dele-koncepter, i hvert fald i tættere bebyggede områder, så den nuværende udnyttelsesgrad af personbilerne på 3 - 5% vil stige. Pris- og miljøpåvirkningen af batterierne er i rimeligt omfang kendt allerede nu (se dokumentationen fra eksempelvis Klimarådet i den artikel, jeg linkede til), og innovation i forhold til f.eks. batterikapacitet, opladning, levetid og store køretøjer er ret forudsigelig for de næste par år.

Der er masser af delebils koncepter i dag, kendetegnet ved at de er bedst og mest fleksible i større byer (især København). Skal man drive et successfuldt delebilskoncept skal der også være et kundegrundlag, noget som jeg umiddelbart vil vurdere er til stede i de 4-5 største byer. I disse byer er der massiv dækning af kollektiv trafik også og hvor der ikke er, er der desværre heller ikke brugbare delebils koncepter - så jeg har svært ved at se effekt på eksempelvis Køgebugt motorvejen og Moterring 3.

Hvad der virker er en ændring af byplanlægning, arbejdsformer og hjemmearbejde.

Miljørigtigheden af et halvtomt tog/sporvogn, for ikke at tale om de store kapacitetsomkostninger, overhead og den mange steder lave udnyttelsesgrad, skinnebåren transport især i Danmark kan byde på, taler ikke ligefrem for at det er evident at "...tog vil helt sikkert være mere miljørigtige og sikrere end biler uanset fremdrift formen". Sikkerheden for biler, når de fleste vil være selvkørende, vil være voldsomt forbedret, idet den del af de nuværende ulykker, der er rent bil-til-bil eller soloulykker, og skyldes den menneskelige faktor, vil blive kraftigt reduceret. (Det samme gælder retfærdigvis også førerløse tog.)

Jeg glæder mig meget til selvkørende biler, men jeg er også bange for at der går en del tid inden det bliver hverdag. Vigtigst er at der er meget stor forskel på den software de forskellige fabrikanter har til rådighed - alene metoden til at orientere sig efter er forskellig hvor eksempelvis Tesla benytter kamera'er langt mere end nogle af de andre fabrikanter.

Desuden vil der ikke blive reduceret "kraftigt" på antallet af ulykker i en del år - sikkerheden være stærkt påvirket af biler, der har ringe eller ingen autonomisk kapacitet i de næste 10-20 år. Så selvom kurven vil være opadgående hvert år vil det først være når vi passerer 2040 (tidligst) at effekten af autonomi i kørslen ville kunne mærkes på trængsel og sikkerhed.

Alle batteri- og elbilproducenter arbejder på at nedbringe miljø- og klimapåvirkningen af fremstillingen og den resterende livscyklus, det er li'som en del af gamet.

Arbejder og arbejder... synes ikke jeg ser en produktionsmæssig forskel på en MQB Diesel Golf og en MQB ID.3 - sålænge det er sådan, så er der ikke så meget at komme efter, måske kan man gøre produktionen CO2 neutal ved at lege i Excel, men det er stadig en betydende (negativ) faktor i et miljøregnskab.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Med tog gennem Europa

Med tog gennem Europa. Pris 180 kr.

Læs mere
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype
MK-FK Statsbanernes nyeste motorvognstype

Den 15. maj 1943 skrev Maskinchefen ved DSB - Civilingeniør Hedegaard Christensen - denne artikel om statsbanernes nye motorvogn litra MK til bladet Ingeniøren. Det første togsæt af litra Mk-FK blev leveret fra Frichs og Scandia samme år.

Læs mere
DSB MZ1430

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak