Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mit indlæg vedrørende tog eller bil (Generelt)

af kka-dk, 2/11 2020, 13:22 (1270 dage siden) @ pjl
redigeret af kka-dk, 2/11 2020, 13:55

Der er masser af delebils koncepter i dag, kendetegnet ved at de er bedst og mest fleksible i større byer (især København). Skal man drive et successfuldt delebilskoncept skal der også være et kundegrundlag, noget som jeg umiddelbart vil vurdere er til stede i de 4-5 største byer. I disse byer er der massiv dækning af kollektiv trafik også og hvor der ikke er, er der desværre heller ikke brugbare delebils koncepter - så jeg har svært ved at se effekt på eksempelvis Køgebugt motorvejen og Moterring 3.

Hvad der virker er en ændring af byplanlægning, arbejdsformer og hjemmearbejde.

Delebiler skal nok ses i sammenhæng med selvkørende biler - når der ikke længere er behov for en chauffør, kan den geografiske og befolkningstæthedsmæssige udbredelse blive langt større.

Desuden vil der ikke blive reduceret "kraftigt" på antallet af ulykker i en del år - sikkerheden være stærkt påvirket af biler, der har ringe eller ingen autonomisk kapacitet i de næste 10-20 år. Så selvom kurven vil være opadgående hvert år vil det først være når vi passerer 2040 (tidligst) at effekten af autonomi i kørslen ville kunne mærkes på trængsel og sikkerhed.

Det er jo som jeg skrev en subjektiv vurdering ("Det er svært at spå - især om fremtiden"), men jeg er selv af den overbevisning at det vil ske lang tid før. Reaktionstiden fra en selvkørende bil eller en bil med nye og moderne sikkerhedssystemer vil eksempelvis også hjælpe til at modvirke uheld, forårsaget af en menneskelig modpart.

Alle batteri- og elbilproducenter arbejder på at nedbringe miljø- og klimapåvirkningen af fremstillingen og den resterende livscyklus, det er li'som en del af gamet.


Arbejder og arbejder... synes ikke jeg ser en produktionsmæssig forskel på en MQB Diesel Golf og en MQB ID.3 - sålænge det er sådan, så er der ikke så meget at komme efter, måske kan man gøre produktionen CO2 neutal ved at lege i Excel, men det er stadig en betydende (negativ) faktor i et miljøregnskab.

Det har du ikke helt ret i. Naturligvis er de traditionelle bilproducenter langt mere træge i denne udvikling end de rene elbilsproducenter, idet de i vidt omfang er tvunget af konkurrencesituationen og kan se deres traditionelle marked forsvinde til producenter med teknologisk forspring på områder, de traditionelle producenter ikke behersker, men selv VW har ladet deres ID.3 og ID.4 producere på en fabrik med CO2-neutralitet, godt nok "tilkøbt", men det var måske også det du mente med Excel-leg.

Nå, vi er nok ved at komme lidt langt væk fra jernbanerne ... :-)

Mvh. Klaus K.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak