Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mit indlæg vedrørende tog eller bil (Generelt)

af kka-dk, 2/11 2020, 23:52 (1242 dage siden) @ Erling Pedersen

Hvor har i de oplysninger fra.

Det har vi som skrevet bl.a. i kilderne til denne artikel. Der er så vidt muligt tale om primærkilder eller videnskabelig dokumentation, ikke anekdotiske beretninger.

Jeg arbejder i en batteri vedligeholdelses virksomhed til dagligt.

Batterifabrikanterne foreskriver at et Batteri holder max 8 år, jeg har endnu ikke set længere garantier !

Så max 8 år, batterisæt til Elbiler, ...

Jeg tror du har fået noget forkert ind, en garanti på 8 år betyder at producenten garanterer batteriet holder mindst 8 år ;-) Alle producenter af person-elbiler giver i dag mindst syv års batterigaranti.

Fordi en benzin- eller dieselmotor i en fossilbil har en fabriksgaranti/reklamationsret på to til fem år, betyder det jo heller ikke at den ikke holder længere.

I den nævnte artikels svar på spørgsmål #12 kan du bl.a. læse om batterier der holder en million miles, og at kapacitetstabet flader ud efter et par år.

... fra små til store biler ligger prisen på et batterisæt mellem 50.000 kr. og 100.000 kr fordi batterierne er special udformet af hver bilfabrikant, der kan med vilje ikke bruges standard battericeller, samt enkelt battericeller kan tit ikke skiftes ud helt med vilje fra bilfabrikantensside. Jeg har prøvet !!

De fleste elbiler benytter i dag af logistiske, miljømæssige og sikkerhedsmæssige årsager hele batteripakker i deres serviceled. Når der er tale om garantisager og lignende, er der som regel tale om et fra fabrikken renoveret batteri; hele batteripakken er yderst sjældent beskadiget eller degraderet, men enkelte moduler af celler kan være. Slutbrugerprisen er ganske rigtigt p.t. ret høj, men det skyldes primært den manglende efterspørgsel, da praktisk anvendelige batterier til person-elbiler stort set kun har været på markedet under stadig nugældende garanti. Som det ses her, halveres prisen ca. hvert fjerde år i produktionspriser.

Batteriteknologien er stadig en beskidt og svinende form at lave batterier på, jeg har besøgt store tyske batterifabrikker, omkring dem ligger skovene øde, for de er badet i dampe fra produktionen af batterier, samt tømning for at kunne skifte det indvendige i en udbrændt battericelle !

Tænk så i Kina og steder hvor der ikke tænkes på miljø !

Det lyder ret anekdotisk. Har du noget solid dokumentation på dette? Prøv at se billeder fra Tesla's Gigafactories, inkl. den i Shanghai - de er tilsvarende eksempler på det modsatte.

Se på Hybrid biler de har kort rækkevidde og de små brændstofmotorer kører kort på literren når batterierne slipper op, en ultra dårlig løsning.

Det er vi helt enige om. Se spørgsmål #5 i den linkede artikel.

Vi skal tilbage, bruge åbne batterier hvor vi kan fylde vand på, der har jeg erfaring med batterier på over 25 år, bare de er bliver fyldt med vand og ladet.

Ny lukkede litium batterier vi kan sælge til gaffeltruck, som dem i elbilerne, klager kunderne over, nu holder gaffeltrucken tre dag på en opladning, de gamle syrebatterier som skulle vand påfyldes holdt mindst 7 dage, så teknologien er gået tilbage !

Jeg råder altid mine kunder til at beholde de gamle bly batterier, hvis de kan !

Der er noget helt galt i det du skriver, effekt- og energidensiteten i blybatterier er ca. en femtedel af lithium-ion-batterier. Eneste forklaring jeg kan komme på for det af dig observerede er hvis styring af ladning, udnyttelsesinterval og temperatur er totalt fraværende - LiIon-batterier stiller noget større krav end blybatterier til disse ting for optimal udnyttelse, og det er da også effektivt styret i alle moderne elbiler. Men det er måske helt fraværende i el-gaffeltrucks og lignende?

Der skal investeres meget mere i batteri udvikling med en nytænkning uden syre eller baser, vi skal lære at opsamle også genbruge vind og vandkraftens effekt.

Det bliver der skam også, koboltfri lithium-ion-batterier er allerede i produktion, solid-state-batterier er på vej, og allerede de nuværende elbilsbatterier forventes at overleve selve bilen med adskillige længder.

Nå, tilbage til jernbanerne ...

Mvh. Klaus K


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Hectorrail

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak