Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mit indlæg vedrørende tog eller bil (Generelt)

af Scharfenberg, 3/11 2020, 20:06 (1264 dage siden) @ pjl

Det lyder ret anekdotisk. Har du noget solid dokumentation på dette? Prøv at se billeder fra Tesla's Gigafactories, inkl. den i Shanghai - de er tilsvarende eksempler på det modsatte.


Du er klar over at der er forskel på produktion af selve batteriet og så at samle en elektrisk bil ikke? Tesla's Gigafactories samler biler*, produktionen af batterier udføres af Panasonic, LG Chem og China CAT nogle helt andre steder. Både produktion og især udvinding af rescourcer til batterier forurener rigtig meget.

* Det er korrekt at Tesla's Gigafactory i Nevada på et tidspunkt skal producere batterier (og gør det i begrænset skala) og bemærk placeringen i en ørken hvor der næsten ikke er mere at slå ihjæl.

Det er ikke korrekt. Teslas Gigafactory i Nevada ligger i ørkenen, fordi det giver maksimalt antal af soltimer til solcellerne på taget.

Udviklingen i batteriteknologi og produktionen af batterier går så hurtigt, at det simpelthen ikke er seriøst at dvæle ved, at produktionen af batterier hidtil har været åh så forurenende. For allerede med den eksisterende batteriteknologi overhaler elbilen fx dieselhakkeren efter 40.000 km ud fra livscyklusanalyser. I det regnestykke glemmer olielobbyen ofte at tage højde for CO2-udledning ved udvinding, raffinering og transport af olien, inden den ender i tanken på en fossilbil.

Der er mange eksempler på den rivende udvikling inden for batteriteknologi. Eksempelvis er GM i gang med at udvikle et højtydende ultium-batteri med lang rækkevidde og reducerede produktionsomkostninger, hvor andelen af nikkel og kobolt reduceres og andelen af aluminium øges.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Vandbygningsvæsenet
Vandbygningsvæsenet

Kystsikring langs især den jyske vestkyst blev i mange år udført af Vandbygningsvæsenet. Her er hele historien om selskabet med fokus på de mange smalsporsbaner og de mange lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak