Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

K21 S-tog Linje F undren/spørgsmål (Generelt)

af KKLD, 16/11 2020, 16:24 (1249 dage siden) @ Gæst42

I en normalsituation uden corona er Linje F lidt en spøgelseslinje efter 00.30 - også nat efter fredag og lørdag. Sammenlignet med fx Nørreport, Vesterport, Kbh. H og Valby er der ikke så mange rejsende mellem Hellerup-Nørrebro-Flintholm-Danshøj-Ny Ellebjerg. Flest rejsende er der mellem Nørrebro og Flintholm, men stadigvæk noget, der sagtens kan rummes med 30-minuttersdrift. A, B og C har derimod rigtig mange rejsende mellem 00.30 og 01.30 især på det centrale afsnit.


Men det er vel svært at bruge til noget, for i en normalsituation efter corona vil Metrocityringen også spille ind på rejsemønstret i København. Jeg kan næppe tro, at myndighederne har pålidelige data med kun godt 5½ måneds "normalsituation" med Metrocityringen før lockdown, hvor der både var børnesygdomme, 2 ugers nedlukning og ikke mindst, at københavnerne skulle vænne sig til den.

Ikke at det pludselig vælter ind med passagerer i Linje F - nok snarere tværtimod, fordi Metrocityringen er markant nemmere fra de ydre broer, for de folk, som ikke cykler. Kbh H, Vesterport og Nørreport har selvfølgelig langt flere passagerer, fordi det er her oplandstogene kører til/fra partystederne i indre by.


Faktisk har der været flere passagerer på ringbanen efter cityringen er åbnet og under corona har ringbanen haft det relativt mindste tab af passagerer. Stik imod hvad trafikmodellerne ellers har forudset.

Er der et sted man kan se tallene? Jeg kan kun finde ældre tal.

Jeg gætter på at det skyldes skiftemulighederne med metroen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak