Så var ICE TD heller ikke værre (Generelt)

af XAL Olesen @, tirsdag 17. november, 2020, 14:59 (70 dage siden) @ andersj

Men det var også et ringere produkt end IC4.


Der er ikke noget ringere produkt end IC4. BR 605 kørte fra dag et af og skulle ikke modificeres som IC4 er blevet det gennem flere år. Der var børnesygdomme men ikke i stil med IC4.

Husk på at de sammenlagt kun har kørt ca. 10 år i drift inden DB gav op. 9 af årene var mellem København og Hamburg/Berlin.


DB gav ikke op. Efter uheldene i 2003 blev de hensat men vedligeholdt. Og før de kom til DSB i 2007 nåede de at køre bl.a. til WM i fodbold 2006 samt lidt i Holland i 2007. Men af ukendte grunde opsagde DB leasingkontrakten med DSB i 2015. Årsagen var vist at hverken DB eller DSB ville betale for en revision af de op til 16 år gamle tog togsæt. Så derfor kørte det sidste ICE TD den 30. september 2017 fra København. Det meste af ICE TDs livsforløb kan bl.a. læses her: http://www.ice-fansite.com/index.php/ice-baureihen/ice-td, https://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/deutschland/ice-td.php eller her: https://en.wikipedia.org/wiki/ICE_TD

De var tørstige, de fejlede ofte ved sammenkobling og deres yndlingsplacering var værkstedet i Hamburg hvor de tømte DB's konto.


Allerede i december 2007 kørte jeg med ICE TD til Hamborg Hbf. Fint tog og indtil 2017 kørte jeg 3-4 gange om året til/fra Hamborg Hbf/Berlin Hbf. Jeg oplevede aldrig koblingsproblemer hverken i Nyk. Falster eller på Hamburg Hbf. Eller udfald/aflysninger for den sags skyld. Så hvor du har oplysningerne om deres mange ophold i Bahnbetribswerk Hamburg- Eidelstedt ved jeg ikke. Men jernbanelitteraturen nævner det ikke. ICE TD var dyre i drift målt i kr./kilometer. Det fremgår direkte at de årlige rapporter som DSB fremlagde sammen med årsrapporten. ICE TD tømte også DSB konto. Leasingbeløbet var stort og opstartbeløbet for at tilpasse ICE TD var i omegnen af kr. 1.000.000 pr. sæt

ICE-TD var DB's skandaletog, og de nåede da heldigvis kun at få bygget 20 sæt. Dem der ikke blev udstyret til kørsel i Danmark nåede kun at køre et års tid i drift.


Ikke enig. Der kan nævnes mange andre skandaletog hos DB. Tag bare BR 611 eller hele rækken af ICE. F.eks. BR 401 med hjulflager der kostede 101 mennesker livet i Eschede, BR 403 med Achsbruch i 2008. Osv, osv. listen er lang om end ikke som katastrofal som IC4. DB bestilte kun 20 togsæt og havde ikke planer om at købe flere (ingen option). ICE TD skulle supplere de elektriske ICE, der var blevet en kæmpesucces, på de ikke elektrificerede strækninger.

Min store interesse for ICE TD skyldes at jeg i 1993 kørte med BR 610 fra Nürnberg mod Hof. At sidde i toget eller stå bag lokoføreren og se hvordan togsættet klarede den kuperede og kurverige strækning med 160 km/t var en fornøjelse. Siden har jeg fulgt udviklingen af diverse ”tilte-tog” og prøvet de fleste af dem.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen