Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Så var ICE TD heller ikke værre (Generelt)

af andersj, Aalborg, 17/11 2020, 16:57 (1249 dage siden) @ XAL Olesen

Men det var også et ringere produkt end IC4.

Der er ikke noget ringere produkt end IC4. BR 605 kørte fra dag et af og skulle ikke modificeres som IC4 er blevet det gennem flere år. Der var børnesygdomme men ikke i stil med IC4.

BR 605 havde få man fatale børnesygdomme, som i sidste ende tog livet af dem.

Husk på at de sammenlagt kun har kørt ca. 10 år i drift inden DB gav op. 9 af årene var mellem København og Hamburg/Berlin.

DB gav ikke op. Efter uheldene i 2003 blev de hensat men vedligeholdt. Og før de kom til DSB i 2007 nåede de at køre bl.a. til WM i fodbold 2006 samt lidt i Holland i 2007. Men af ukendte grunde opsagde DB leasingkontrakten med DSB i 2015. Årsagen var vist at hverken DB eller DSB ville betale for en revision af de op til 16 år gamle tog togsæt. Så derfor kørte det sidste ICE TD den 30. september 2017 fra København. Det meste af ICE TDs livsforløb kan bl.a. læses her: http://www.ice-fansite.com/index.php/ice-baureihen/ice-td, https://www.hochgeschwindigkeitszuege.com/deutschland/ice-td.php eller her: https://en.wikipedia.org/wiki/ICE_TD

DB gav da i den grad op, hvilket også fremgår af ICE-Fansite "Im Sommer 2003 wurde vom EBA die Betriebszulassung entzogen, die jedoch einige Monate später wieder gegeben wurde. Die DB AG entschloss sich jedoch, die Züge nicht mehr zu nutzen. Verschiedene Verkaufsgespräche schlugen fehl."

Årsagen var nok en samlet vurdering fra DB af omkostningerne til både drift og revision, set i lyset af at de havde en begrænset indsatstid til København. Man kan så undre sig over at DB i 2014 indgik en leasingaftale frem til 2021 for så kun et år senere at opsige den igen.

De var tørstige, de fejlede ofte ved sammenkobling og deres yndlingsplacering var værkstedet i Hamburg hvor de tømte DB's konto.

Allerede i december 2007 kørte jeg med ICE TD til Hamborg Hbf. Fint tog og indtil 2017 kørte jeg 3-4 gange om året til/fra Hamborg Hbf/Berlin Hbf. Jeg oplevede aldrig koblingsproblemer hverken i Nyk. Falster eller på Hamburg Hbf. Eller udfald/aflysninger for den sags skyld. Så hvor du har oplysningerne om deres mange ophold i Bahnbetribswerk Hamburg- Eidelstedt ved jeg ikke. Men jernbanelitteraturen nævner det ikke. ICE TD var dyre i drift målt i kr./kilometer. Det fremgår direkte at de årlige rapporter som DSB fremlagde sammen med årsrapporten. ICE TD tømte også DSB konto. Leasingbeløbet var stort og opstartbeløbet for at tilpasse ICE TD var i omegnen af kr. 1.000.000 pr. sæt

Følgende stammer fra dette DSB notat (side 27):

  • ICE-TD skulle til eftersyn i Hamburg for hver 3.000 km, hvilket er absurd. DSB har nogle gange udfordringer nok med at ME skal til eftersyn for hver 5.000 km.
  • Driftsomkostningen per litra kilometer er høj, hvilket primært skyldes vedligeholdelsesomkostninger som iflg. DB er ca. 4 gange højere per siddeplads end DB’s øvrige flåde.

Nogle af de høje vedligeholdelsesomkostninger skydels at tilt-anlægget stadig skulle vedligeholdes. DB prøvede i 2011 at fjerne anlægget fra tre togsæt, hvor Eisenbahn-Bundesamt kvitterede med at inddrage typegodkendelsen pga. de omfattende tekniske ændringer. I 2014 fik de tre togsæt genmonteret anlæggene fordi DB opgav at få dem godkendt uden tilt.

ICE-TD var DB's skandaletog, og de nåede da heldigvis kun at få bygget 20 sæt. Dem der ikke blev udstyret til kørsel i Danmark nåede kun at køre et års tid i drift.

Ikke enig. Der kan nævnes mange andre skandaletog hos DB. Tag bare BR 611 eller hele rækken af ICE. F.eks. BR 401 med hjulflager der kostede 101 mennesker livet i Eschede, BR 403 med Achsbruch i 2008. Osv, osv. listen er lang om end ikke som katastrofal som IC4. DB bestilte kun 20 togsæt og havde ikke planer om at købe flere (ingen option). ICE TD skulle supplere de elektriske ICE, der var blevet en kæmpesucces, på de ikke elektrificerede strækninger.

Det kommer vel an på definitionen af skandaletog. Men lad mig ændre det til at ICE-TD var en fiasko som produktionsapparat i fjerntogstrafikken. Jeg er med på at der ikke var planer om flere togsæt, så det "heldigvis kun 20" referere til hvor mange IC2 og IC2 togsæt DSB nåede at bestille.


Min store interesse for ICE TD skyldes at jeg i 1993 kørte med BR 610 fra Nürnberg mod Hof. At sidde i toget eller stå bag lokoføreren og se hvordan togsættet klarede den kuperede og kurverige strækning med 160 km/t var en fornøjelse. Siden har jeg fulgt udviklingen af diverse ”tilte-tog” og prøvet de fleste af dem.

Jeg kørte fra Hof til Nürnberg med BR 612 for tre år siden og i en af kurverne virkede krængningen pludselig ikke. Det var lige spændende nok at blive kastet til den ene side samtidig med at lokomotivføreren nedbremsede. BR 612 har desværre meget støjende motorer, så man skal helst sidde i kupéerne bag førerrummene.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak