Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

6 min drift på vej. (Generelt)

af KKLD, 17/11 2020, 18:33 (1248 dage siden) @ Scharfenberg

Det er da noget af et tilbageskridt, især når man tænker på at den kørte med 4-min drift for 10 år siden så vidt jeg husker.

Siger rygtet noget om det er midlertidigt?


Jo, men 4-minuttersdriften var så vidt jeg husker udelukkende med de korte SE-togsæt. Man prøvede at se, om man med 4-minuttersdrift kunne undgå at sætte lange tog ind. Det kunne man så ikke. I forhold til 6-minuttersdrift bliver det med SA på alle afgange. Da der er høj frekvens på Ringbanens mange skiftestationer, gør det i de fleste tilfælde ikke det store, om der køres hvert 5. eller 6. minut.

Og ja. Det er kun midlertidigt.

Jeg var nysgerrig på kapaciteten så lavede lige en hurtig udregning. Ret mig endelig hvis jeg har regnet forkert.

SA (4 vogne) i alle afgange hvert 6. minut (10 tog i timen) svarer til 40 vogne i timen.
SE (2 vogne) i alle afgange hvert 4. minut (15 tog i timen) svarer til 30 vogne i timen. Jeg tænker at dette er bedst for passagererne. Det kan godt være at der er færre vogne, men man kan sprede sig meget bedre ud. Tænker ikke at 3-minutters drift med SE er realistisk, selvom det også svarer til 40 vogne i timen.


Gad vide hvor længe midlertidigt er, for har CBTC ikke haft dette problem siden det blev indført Jægersborg-Hillerød i 2016?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak