Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

6 min drift på vej. (Generelt)

af Gæst42, 17/11 2020, 22:05 (1227 dage siden) @ Scharfenberg

Selv med den nuværende normalsituation i CBTC med Glatte skinner niveau 2 indkoblet vil det være umuligt at holde køreplanen..... Fagre nye verden med det "fantastiske system"


Nu er drift med glatte skinner niveau 2 en nødløsning indtil de kan håndtere det på en hensigtsmæssigt måde.


Man kunne så mene at man burde udskyde udrulningen indtil den "håndtering" er på plads. Det påstås jo at den er lige om hjørnet og hvis den reelt er det, hvorfor så forringe det for passagerne over en kortere periode?
Måske fordi man reelt ikke stoler på at det faktisk bliver løst lige om lidt?

Forkert

Men CBTC er meget godt eksempel på at der ikke køres for passagerne men for prestigen i at få udrullet det "fantastiske" CBTC.

Korrekt. Hellere køre en lidt ringere drift i en periode end at flashe til politikerne, at man igen er forsinket med udrulningen. Det var samme (knap så kundevenlige) argumentation, da man insisterede på at idriftsætte det allerede forsinkede signalsystem mellem Roskilde og Køge inden 8-månedersspærringen mellem Ringsted og Næstved i stedet for efter. Dermed kunne man ikke køre Næstved-Køge-Roskilde-Kbh. H

Forkert

Grunden til at fastholde Roskilde - Køge imens Køge - Næstved blev udskudt var (og er) at der ellers ikke var ingen strækning i øst med ERTMS før "nu".
Hvilket er meget sent når sydbanen skal have ERTMS om et år - ellers er der timedrift syd for Vordingborg indtil der kommer ERTMS. Derudover er det klart at hvis man fandt nogle fejl i Øst, så ville man finde den så sent at det potentielt ikke bare kunne udskyde Sydbane udrulningen men også på Ny Bane, herunder særligt Køge Nord station.

Da denne beslutning blev truffet skulle lokaltog også have kørt mellem Roskilde og Køge fra K19, så det var et kompromis for overhovedet at komme til Køge fra syd.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak