Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Morgentog fra Fredericia 06:47 (Generelt)

af klausenbusk, 22/11 2020, 06:10 (1223 dage siden) @ andersj

Jeg har forsøgt at grave lidt videre men er ikke blevet meget klogere. Jeg er dog stødt på en rapport[1] fra det daværende Trafik- og Boligstyrelsen, hvor det under "Pakke 2. Den anbefalede udbudspakke" (s. 40) fremgår (s. 41):

Regionaltogene fra Struer afkortes fra Fredericia til Vejle, fordi kørsel med standard diesel lokaltog på denne strækning ville medføre en forsinkelse af hovedstrækningens øvrige tog. Det nuværende ekstra morgentog Fredericia-Herning ophører. Når strækningen fremover betjenes med regionaltog, som standser ved alle stationer,kan stationen Vejle Sygehus betjenes hver time, mod hver 2. time i dag.

Hvad der ligger til grund for det, synes jeg dog ikke rapporten svarer på.

Rent driftsmæssigt ville de ikke være så dyre igen at køre, så det kan næsten ikke være derfor at de er udgået af kontrakten. Man ville bare skulle køre to togsæt på 4:58 fra Herning og dele dem i Vejle til 6:04 toget og skoletoget. Det samme i den anden retning hvor skoletoget så bliver "samlet op" af næste ordinære afgang tilbage til Herning eller Struer.

Af billagene fremgår der flere tilvalg ("Bilag.pdf"), her i blandt:
Tilvalg 5: Supplerende myldretidstog Vejle-Herning ("Forventede øgede omkostninger pr. år; -12,7 mio. kr.")
Tilvalg 6: Enkelte myldretidstog Vejle-Herning ("Forventede øgede omkostninger pr. år; 3,3 mio. kr.")

Om de priser er retsvisnede i dag og hvorfor man ikke har tilvalgt dem, har jeg dog ikke kunne opstøve.


[1] https://www.ft.dk/samling/20161/almdel/TRU/spm/115/index.htm "Rapport.pdf"


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

HectorrailSvenska-lok
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak