Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Nørrebro 2020 og Danlink (Generelt)

af Steff, 25/11 2020, 17:25 (1219 dage siden) @ Rørvig Station

Kære alle

Jeg mindes ikke at der har været de store protester mod støj fra Højbanen mellem Fuglebakken og Nørrebro før op imod årtusindeskiftet og det fra "de frelste". Der er trods alt ikke nogen af beboere i de sidste mange, mange år, der eventuelt har boet i de berørte huse fra omkring 1930 hvor Højbanen kom til. Før dette var banen ”på jorden” og krydsede Nørrebrogade over for den gamle sporvognsremise.

M.h.t. DANLINK fik lokomotivet noget at leve af umiddelbart før Flintholm, efter man var kommet rundt og ind på Godsforbindelsesbanen. Men efter Fuglebakken blev der lukket af, da togstammen ved inertiens kraft faktisk skubbede toget – og med en lille hastighedsforøgelse hvis man ikke passede på – op gennem Nørrebro station. Og når man kom igennem og var på vej ned til Lersøen af dæmningen, kunne der (motor)bremses og man kunne let og elegant komme ind på selve Lersøens rangerterræn frem til stop. Det uden at motoren kørte andet end i tomgang eller let motorbrems.

Den modsatte vej SKULLE maskinen normalt have en på tor…. da man skulle ud mellem to til tre S-tog på linje F, og OP ad dæmningen. Men igen kunne der lukkes af FØR passage af Nørrebro station og man kunne næste køre fuldstændig lukket af ad S-banen indtil forgreningen til venstre under Vestbanen. Så vidt jeg husker var der en tilladt hastighed på 30 km/t rundt i kurven. Men havde man to grønne, kunne der så igen lukkes op før broen med den østgående Vestbane mod Kh og man måtte nu køre 90 km/t.

Netop a.h.t. støj anvendtes (DANLINK) kun MZ IV og/eller 2 x MX. Men hvor det stod har jeg da lykkeligt glemt! Det der støjede var 1. generations S-togene med deres klodsbremser og de trykluftopererede døre, BANG!

I øvrigt var man dengang (FØR DANLINK) meget autoritetstro og naturlig støj var noget der var!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Dette med at undgå støj på DANLINK var en dyd hos Lkf.!!

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak