Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Udenfor emnet: S-tog (Generelt)

af mikedk2100, 27/11 2020, 12:20 (1217 dage siden) @ KKLD

Til gengæld med materiel der er mere attraktivt at køre med.

Jeg og min kone overvejer hvor vi skal bo, og byer kun med en længere S-togstur til Kbh. vurderes dårligere end regionaltoget. Hellere regionaltog hvert kvarter end S-tog hvert tiende minut.

Frederikssund er på den konto ret uattraktiv. Desværre.


Men husk at S-tog på Kystbanen ikke nødvendigvis ville have været en 1:1 ift. nuværende S-tog. Med S-togslignende kunne det fx være et tog med det bedste fra to verdener. Dvs. lige så god acceleration og hurtig passagerudveksling som 'de rigtige' S-tog + samme Vmax på 120 km/t som stadigvæk er Kystbanens maks. men med højere komfort fx i form af toiletter, sæder med nakkestøtte og evt. større pitch mellem sæderne. Så vil du have et supertog, som er helt ideelt til Kystbanen, og det vil betyde både højere punktlighed, kortere rejsetider og muligvis også højere frekvens. Men det har man desværre fravalgt på Kystbanen, hvilket er ærgerligt, for mange ved ikke hvad de taler om, når de (politikere og pendlere) forholder sig til 'S-tog på Kystbanen'. Lidt lige som når folk ukritisk prøver at forholde sig til, om sommertid eller normaltid er bedst.

I forhold til Frederikssund kommer der nu forbedret køreplan fra den 13. dec. 2020 med reel 10-minuttersfrekvens. Det gør det forhåbentligt mindre uattraktivt (dvs. mere attraktivt) at benytte S-toget til/fra Frederikssund.


Der kommer også førerløse S-tog til Frederikssund inden ikke for lang tid. Og når Ringbanen som den første får førerløs drift vil der være flere tog tilovers så her kunne Linje H forlænges fra Ballerup til Frederikssund således man kommer op på 9 tog i timen. Og formentlig 12 tog i timen med førerløs drift.

Men vi kommer i bund og grund fra, at Fysikeren har fravalgt Frederikssund fordi S-tog materiellet er for ringe. Så hjælper hverken førerløse S-tog eller hyppigere afgange. I hvert fald ikke for ham (eller mig).


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB F652

Jernbanebøger

Spøgelsestoget - DVD

Spøgelsestoget - DVD. Pris 60 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak