Frosten stopper letbanen (Generelt)

af Chivas, lørdag 28. november, 2020, 21:19 (56 dage siden) @ Niels

Det kan være et meget smukt syn, at se de grøn-blå gnister fra det første S-tog en vintermorgen med is og rim på køretråden - og det kan lyde ret højt også. Jeg har også oplevet, at det første S-tog kun kunne køre med halv fart, mens næste tog næsten var rettidigt.

Men jeg har tit tænkt på, om man kunne kunne "luse" kørestrømmen gennem en passende modstand før første tog. Så skulle man tro, at køreledningen kunne varme sig selv op - omend den selvfølgelig er af lav-modstandstypen. Det er nok ikke godt for pantograferne, at være gnistgab, så det kan måske ligefrem betale sig.
Har nogen herinde erfaring med det?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen