MH 346 (Generelt)

af Peter Christensen, søndag 29. november, 2020, 17:48 (51 dage siden) @ Erling Pedersen

Siden du bruger et knap så pænt sprogbrug, tillad mig at give igen af samme skuffe.
Kort sagt: du lider af seriøse vrangforestillinger og misinformation (hvis nogen information overhovedet).

De kedelige facts er at MH 346 var på museets udskillelsesliste i 2017.
Dermed kunne interesserede klubber også byde på den - om der var en interesse for at have en sådan "dims" i samlingen.
Det fremgik ligeledes af museets liste at gearkassen var ødelagt af vand (læs: der skal nok påregnes et ret stort beløb til revision af heraf).
Åbenbart var det nok til at ingen af klubberne ikke ønskede den pågældende MH.

Hvis du nærede så store følelser for det stykke trækkraft, så kunne du jo have meldt dig ind i en klub og lavet et projekt for bevarelse af heraf. Et lille hint: alt, som blev overtaget af klubberne, blev solgt med en bemærkning om at tingene skulle have en bevaringsplan.
For at sikre en vis seriøsitet, så var det et krav at de klubber, som lagde billet ind på "noget" skulle have en gyldig driftstilladelse. På den led sorteres de mest ubehjælpelige typer fra på en enkelt og elegant måde.
Hvis pengene i klubben ikke kunne række til en gearkasserevision, så kunne en art udstilling måske komme på tale.
Hvem har lige plads til at have 45 tons gammelt jern stående indendørs, som reelt blot samler støv?
Umiddelbart de færre klubber her i landet vil jeg mene og så interessant er en MH altså heller ikke; det er næppe en publikumsmagnet.....

Der kan siges og menes meget om skrotrunden dengang i 2017/2018 da processen kørte (og det blev der også!).
Mit syn er blot at museet blev ramt af lidt det samme som "oprydningsprojektet" i sin tid have gang i (om end det projekt tangende beskæftigelsesterapi for overflødige tjenestemænd). Både "udskilningsrunden" og "oprydningsprojektet" handlede om at tilpasse samlingerne til et fornuftigt, håndterbart niveau.
Det er altid svært for samlere at skulle afgive noget af samlingen og med dine holdninger tillader jeg mig at smide dig i kassen af "samlere".
Det kedelige er blot at museet SKULLE reducere samlingen for økonomien var ikke længere til "at forsætte som i gamle dage". Personligt har jeg det fint med hvor snittet er endt for der er stadig rimeligt med repræsentativt materiel.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Lokomotivfabrikker

Jernbanebøger

Det' en tysker!

Det' en tysker!
Pris 250 kr.

Læs mere
DB Cargo

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen