Vognbredde (Generelt)

af Svend @, torsdag 03. december, 2020, 11:48 (48 dage siden) @ P.Jensen
redigeret af Svend, torsdag 03. december, 2020, 12:03

På svenske postvagnen er der i disse dage en diskussion der næsten primært drejer sig om længde af senge i nattog..... Om man kan sove i senge der er under 200 cm... Man er urolig over at man for indenrigs brug bestiller nattogsvogne tilpasse udlandet. OG i et indlæg mener at man nok kan køre svensk profil ind til København H.??

I Sverige kan man køre bredere vogne end på kontinentet, men

Lastprofil - som jeg forstår det afgør max. bredde. Afhænger den af længden af vognene - eller er det en absolut bredde?

.
Det er et omfattende emne ..... der gælder dette læsseprofil i Danmark som næsten er det samme som i Tyskland. Det svenske er ganske rigtig bredere. Selvfølgelig skal der (og er der) i anlægsbestemmelserne for infrastrukturen taget højde for samspillet læsseprofil/kurver.
Tidligere kunne (og måtte) nogle svenske (brede) personvogne køre i Danmark: Helsingør-København H-Rødby Færge.

Måske der er andre her der kan hjælpe yderligere på vej med et svar......men i hvert fald kender de, der bestiller vognene, og i hvert fald de der bygger dem, reglerne.

[image]

Om Øresundsforbindelsen, læs her:
https://osbcmsprd.azureedge.net/download/J0062-19-lwa-Network%20Statement%20-%202021%20...

--
Svend

[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Tagcloud

nattog liggevogne sovevogne spisevogne barvogne postvogne rejsegodsvogne styrevogne dobbeltdækkervogne remise maskindepot station banegård hovedbanegården IC2 IC3 IC4 godstog persontog materieltog arbejdstog Nærumgrisen veteranbaner jernbanefotos jernbanebilleder Movia rangerlokomotiv havnebane industrispor skinnebusser Øresundstog intercity intercitytog intercitylyn tog DSB Arriva Lokaltog
DSB F669

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen