Vognbredde (Generelt)

af Eyolf, torsdag 03. december, 2020, 14:43 (52 dage siden) @ P.Jensen

Det er to forhold som spiller inn. Det ene er den reelle vognbredden. En vogn kan ikke være bredere enn at den får plass ved en perrong. Så enkelt er det.

Det andre forhold er vognlengden. En vogn med lang boggisenteravstand slår lengre inn i en kurve enn en vogn med kort boggisenteravstand og krever følgelig større friromsprofil i innerkurve. Og en vogn med stor avstand fra boggisenter til vognende slår ditto lengre ut i kurvene og krever større frirom i ytterkurve.

I det store og hele har norske og svenske jernbane er romsligere friromsprofil enn danske og kontinentale (for ikke å snakke om britiske). Det byr selvfølgelig på visse utfordringer når norsk eller svensk materiell skal kjøres utenfor den skandinaviske halvøyen. Enda større utfordringer byr russisk materiell på. Store deler av Tyskland (tidligere DDR) er imidlertid tilrettelagt for russisk materiell, og diesellok type 232 ("Ludmilla") kan også brukes mange steder i tidligere Vest-Tyskland til tross for sitt tilnærmet russiske profil.
[image]

Flere "Ludmilla" i Tyskland her. - og fra DDR-tiden her.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen