Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Statusrapport (November 2020) Signalprogrammet (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 22/12 2020, 12:10 (1219 dage siden)
redigeret af Poul Brandt, 22/12 2020, 12:22

Statusrapport (November 2020) Signalprogrammet
(Status opgjort medio november 2020)
.
Uddrag:

S-banen
Projektet følger planen, der betyder, at det nye signalsystem er udrullet på alle strækninger i slutningen af
2022. På den baggrund er status grøn. Der er en afhængighed mellem fremdriften på den tekniske løsning
af glatte skinner og ibrugtagning af den næste strækning, RO Nord. Dvs., at RO Nord sættes i drift, når der
er sikkerhed for, at den tekniske løsning kan implementeres inden løvfaldssæsonen 2021.
.
Opdatering, 1. december 2020: Efter rapportens afslutning er der udført en vellykket test af MSR, hvilket betrygger Banedanmark i, at løsningen kan implementeres i juni 2021 og dermed inden løvfaldssæsonen 2021.
Ibrugtagningen af RO Nord fortsætter på den baggrund som planlagt.

(Moving Speed Restriction, MSR)

Farum-Nordhavn, Hellerup-Nordhavn og Ringbanen (RO Nord) forventes ibrugtaget Januar 2021

Ombordudrustning
Ændringer siden sidst:
De 12 første af Lokaltogs Lint41-tog og alle DSB’s MQ-tog er nu udrustet som forudsat, og der foretages dermed ingen risikovurdering længere af disse tog.
Risikovurderingen af IR4 udgår. Det skyldes, at de første 24 tog med den nuværende plan først vil være klar i
slutningen af november 2022, og bufferen er dermed stort set brugt. Der er identificeret mitigerende handlinger, som pt. undersøges, hvorved Banedanmark forventer, at bufferen kan genetableres. Indtil en ny plan er
konsolideret, fremgår der ingen risikovurdering, da det ikke længere giver mening at tale om en risiko for en
forsinkelse. Det fremgår af matricen, at der nu er tale om et issue.
Der fremgår stadig ingen risikovurdering af Lokaltogs IC2. Den mest hensigtsmæssige model for udrustning
undersøges fortsat, da disse ikke vil kunne blive udrustet i tide til kørsel på Nykøbing F. Station fra december
2021

Resumé:

Fjernbanen
Der er opstået yderligere forsinkelser på næste "deployment" på både fjernbane Øst og Vest. Forsinkelserne forventes dog indhentet inden den næstefølgende strækning skal i drift.

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

DSB MZ1418ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak