Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 23/12 2020, 13:37 (1192 dage siden) @ My1202

Containertog - hvorfra?

Mærsk har ca et ugentligt anløb med en feeder, der kan laste hvad, der svarer til omkring 500 trailere, hvoraf en del samles op i andre havne. Hvis vi fordeler det nogenlunde lige - og tager højde for, at Danmark altid er bedre end alle andre - så håndterer Mærsk omkring 100 trailere ud af København

Det er vel bare et udtryk for rettidig omhu. Københavns Havn - som rigtig havn - forsvinder indenfor de kommende år.

mvh
-ivar


Nu er der vist en del her i forummet som har det bedst med at tro verden stadig er som i filmen "Her er banerne" hvor gods omlastes flere gange og sendes ud i hele landet.

Danmark er for lille til ret meget indenlandsk gods.
Kun gods i transit og gods til og fra landet giver mening.

Men fortalere for mere gods på skinner bliver som regel stumme når det kommer til konkrete forslag om hvad slags gods de forestiller sig og ender altid med at fremhæve øltoget fra Fredericia og nogle godsvogne fra Aalborg til udlandet foreløbig vist kun 1-2 × om ugen.


Nu er spørgsmålet vel ret relevant når man tænker på at DB Cargo befordrer hele containertog for Mærsk flere gange om ugen mellem Aarhus Havn og Høje Taastrup Kombiterminal. Måske der vil komme endnu flere tog mellem Aarhus Havn og Høje Taastrup med lukningen af Copenhagen Malmö Port som destination for Mærsk.
Kalundborg vil dog næppe blive betjent med tog - det er trods alt kun to mindre feederskibe fra Bremerhaven om ugen der vil anløbe Kalundborg. Aarhus er destination for AE5 ruten fra Asien der betjenes af Triple E-class skibene.


Det kan såmænd også være at den nye terminal kommer til at kannibalisere containertoget. Argumentet for at skifte København ud med Kalundborg er jo blandt andet at der er meget lettere adgang til Københavns Vestegn - vel det samme problem, som containertoget løser.


Nu er det jo ikke nok at den enkelte container kommer til et aflæsningssted ved en stump jernbane!
Containeren skal jo gerne videre ud til modtageren.
Da antal af midtagere givet er større vest for Københavns centrum, end nord og øst og delvist syd for containerterminalen idag - ja så undgår man en masse tid og kæimabelastning ved at flytte til en havn med større vanddybde og formentlig bedre adgang til modtagere end at køre gennem København med lastbil.
Så igen - containere på skinnerne indenrigs i DK er ingen brugbar metode!

Jeg ved ikke hvad det var du svarede på her, men det var i hvert fald ikke min kommentar.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak