Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)
Du har helt ret tråden har udviklet sig.
Men kort er følgende fakta
Antallet af Container fra Århus til Høje Taastrup (Cph) er begrænset. Der køres ikke længere halvtog fra Århus til Høje Tastrup via Taulov. Der bruges alt for megen tid på kørsel fra Cph til kunder på Sjælland. Det kan godt være at aftanden er kort men køretiden for lastbil er måske længere end fra Kalundborg.
Der køres heltog mellem Århus - Taulov - Århus op til 3-4 dage i ugen. Antal ca 32-42 vogne og dette tog er fyldt. Til fordeling i Syd/Sønderjylland/ Fyns området og retur
Aalborg
Der er mange vogne med læs til Aalborg Østhavn fra udlandet. Der læsses enkelte med returpapir til Udlandet i Aalborg, resten er tomløb retur. Det er rigtigt at der køres flere gange om ugen men antallet af vogne variere.
Dog er der mange vogne med Affald fra Italien til afbrænding i Aalborg. Dette kommer med jernbane.
Høje Tastrup modtager også vogne med afffald til afbrænding på Sjælland.
Og hvis man vil have flyttet gods fra Lastbil til Jernbane samtidig med at man skal køre 15 mim drift med persontog. Så er der nogen som skal ud og bygge noget mere jernbane, tunneler og broer. Godset er lige så vigtig at få frem og har deadlines som personer.
Derfor er løsningen ofte "Gummibanen"
Glædelig Jul
Claus