Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 25/12 2020, 01:19 (1216 dage siden) @ steenth

Der tager du helt fejl.
Jeg vil gerne have flyttet gods fra vejbanen til jernbanen - når det giver mening.

Det gør det ikke med ret meget gods indenfor landets grænser.

Der er allerede gode eksempler på gods indenlandsk gods

Det medfører omladninger, forsinkelser på både gods og givet passagertransporten og rent klimabelastning er gevinsten ved at sende gods med jernbanen på relativ korte strækninger beskeden.

Men jeg møder konstant negative udmeldinger om at indføre rullende landeveje for lastbiler i transit.
Noget som kunne gøre en forskel.

Rullende landeveje er dårlig koncept. Schweiz bruger det som tvang over for de typer af transporter, som er svære at flytte over på tog på den gode måde. Det øvrige steder, hvor det bruges, er pga. manglede veje. Det er bedre at stille krav om at trailere skal kunne transporteres på tog.

Men at en container i Kalundborg først skal over på en jernbanevogn for at blive kørt 100 km til et omladningssted mellem Roskilde og Høje Taastrup for så at blive omladet påny til lastbil - beklager det giver ingen tidsmæssig gevinst, ingen reduktion af klimabelastningen og fordyrer givet den samlede transport.

Der er et containertog imellem Aarhus og Taulov et par gange om ugen... det er Mærsk som driver det tog og der er 92 km. Så må være et marked et tog imellem Kalundborg og Høje Taastrup, hvor tiden betyder mindre for det transporteret gods - hvis der var havde været nogle spor til terminalen. Så i mine øjne er det stadig en mulighed, som kan udnyttes på et passende tidspunkt.

Det er korrekt at kortere ruter til transport af containere fra havne findes ikke bare Århus-Taulov men også flere steder i udlandet. Bl.a. har Göteborgs havn en ret aktiv en. Det løser blandt andet dårlige tilkørselsforhold til havnene, hvor man ofte skal gennem byområder, som også ses i fx Århus.

Det gælder dog ikke den nye havn i Kalundborg, hvor tilkørselsforholdene er ret gode.

Jeg tror også der i det tilfælde er for lidt volumen, i hvert fald til at investere i en ny/genoprettet sporforbindelse. Det kræver, at man har containere nok, som skal mere eller mindre det samme sted hen. Og det er trafikken med et par feederskibe om ugen til Kalundborg nok for lille til, også selv om en pæn del af dem skal til Københavns Vestegn. Århus har anløb af både flere og større skibe, og dermed bliver der flere som skal i en given retning som fx Taulov.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak