Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af My1202, 25/12 2020, 08:58 (1217 dage siden) @ steenth

Der tager du helt fejl.
Jeg vil gerne have flyttet gods fra vejbanen til jernbanen - når det giver mening.

Det gør det ikke med ret meget gods indenfor landets grænser.

Der er allerede gode eksempler på gods indenlandsk gods

Det medfører omladninger, forsinkelser på både gods og givet passagertransporten og rent klimabelastning er gevinsten ved at sende gods med jernbanen på relativ korte strækninger beskeden.

Men jeg møder konstant negative udmeldinger om at indføre rullende landeveje for lastbiler i transit.
Noget som kunne gøre en forskel.

Rullende landeveje er dårlig koncept. Schweiz bruger det som tvang over for de typer af transporter, som er svære at flytte over på tog på den gode måde. Det øvrige steder, hvor det bruges, er pga. manglede veje. Det er bedre at stille krav om at trailere skal kunne transporteres på tog.

Men at en container i Kalundborg først skal over på en jernbanevogn for at blive kørt 100 km til et omladningssted mellem Roskilde og Høje Taastrup for så at blive omladet påny til lastbil - beklager det giver ingen tidsmæssig gevinst, ingen reduktion af klimabelastningen og fordyrer givet den samlede transport.

Der er et containertog imellem Aarhus og Taulov et par gange om ugen... det er Mærsk som driver det tog og der er 92 km. Så må være et marked et tog imellem Kalundborg og Høje Taastrup, hvor tiden betyder mindre for det transporteret gods - hvis der var havde været nogle spor til terminalen. Så i mine øjne er det stadig en mulighed, som kan udnyttes på et passende tidspunkt.


Du skriver gode eksempler på indenlandsk gods. 4-5 mindre opgaver kan det vel blive til. Næppe 1% af al indenlandsk godstrafik.

Nu er casen at Kalundborg får en operatør til container trafiki deres havn, hvor der er nogle spor, som kan opgraderes til jernbanetransport.. Og det faktisk er et eksempel i Danmark på en kort rute.

Nu er motorvejen mellem Taulov og Aarhus nok mere befærdet henover døgnet end fra Kalundborg til Høje Taastrup fraset de sidste 20-25 km om morgenen og modsat pm eftermiddagen i 2-3 timer.

Helt uenig i dine betragtninger om rullende landeveje. Ja der er tale om tvang. Det er vel ok såfremt man vil flytte trafik fra vej til bane?

Det er sindssygt dårlig af egoistiske grunde at flytte en lastbil til en tog på en meget kort strækning. Og transittrafikken er mindre omfang i forhold til den øvrige trafik over grænsen. Jeg vil hellere have en mere generelt struktur, som sætte gods på banen det meste af vejen og ikke et lille stykke af vejen.

Og hvad skulle det nytte på transittrafik kun at flytte traileten over på et jernbanevogn. Godset skal ligesom videre.
Sålænge man i EU ikke evner at få godstransport til og fra Sydeuropa til Nordeuropa væk fra motorvejene, så må det vel være tilladt de enkelte medlemslande at tvinge transitlastbiler over på rullende landeveje som alpelandene med held har gjort.

Så er du ikke på forhånd bare negativ ?

Jeg er imod tvang på en model, som er meget dårlig...

EU har et mål om at 30% af gods skal fragtes med skib eller på skinner i 2030 og i 2050 skal det være 50%.

Jeg har svært ved at se hvordan vi kan lokalt i DK kan nå sådanne mål UDEN tvang.

Tvang er jo alt fra direkte at forbyde noget til at gøre det lukrativt gennem lempelser/ fritagning af udgifter/afgifter og øgning af samme på andre områder.
Så gør man f.eks. der at køre i transit med lastbil dyrt og til gengæld gør det meget billigt at benytte en rullende landevej - er det så tvang?

Og så glemmer du i din iver efter at flytte trailere over på lommevogne at omkring 20% af den internationale lastbiltrafik sker enten med lastbiler med lastbiler med fast lad og evt. anhænger eller med lastbiler udstyret med specielle indretninger(køle/frys/ ekstra kraftig chassis etc) alt sammen noget som hverken vognmand, afsender såvel som modtager ønsker overladt til andres håndtering med. f.eks. løft over på en lommevogn.

Ydermere kan en rullende landevej læsses og lodses hurtigere end at løfte trailere op i en lommevogn kontrollere at den er fastspændt og efterfølgende løfte den af og afvente en trækker til traileren.

Så jeg anser det på ingen måde som en dårlig løsning og det kan absolut medvirke til at EU-målene kan nåes.

At vi så ikke når EU-målene vil nok snarere skyldes at jernbanenetter på ingen måde er gearet til større godsmængder såfremt vi skal have flere fra bilerne og i passagertogene.
Men det er en helt anden snak.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Militære jernbane transporter i 1930erne
Militære jernbane transporter i 1930erne

Per Finsted fra Dansk Militærhistorisk Selskab (www.chakoten.dk) har skrevet en artikel om militære jernbanetransporter i 1930erne. Jernbanen.dk har leveret tegninger til artiklen og har som tak fået lov at bringe artiklen her.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak