Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af Niels Bak, 25/12 2020, 16:53 (1217 dage siden) @ My1202

Min kommentar handler overhovedet ikke om containertog til Kalundborg - det er det du er så forhippet på at skyde ned at du har stirret dig blind på det.

Den handler om at containerskibene bliver en konkurrent til det nuværende containertog fra Århus til Høje Tåstrup...


Måske det du skulle have skrevet fra starten.
Men hav en god 1. Juledag.

Det fremgår så helt tydeligt af den sammenhæng som min kommentar var givet i. Vi bringer lige det indlæg jeg komemnterede på sammen med min kommentar her igen (og som endda var kopieret ind over min kommentar):


Nu er spørgsmålet vel ret relevant når man tænker på at DB Cargo befordrer hele containertog for Mærsk flere gange om ugen mellem Aarhus Havn og Høje Taastrup Kombiterminal. Måske der vil komme endnu flere tog mellem Aarhus Havn og Høje Taastrup med lukningen af Copenhagen Malmö Port som destination for Mærsk.
Kalundborg vil dog næppe blive betjent med tog - det er trods alt kun to mindre feederskibe fra Bremerhaven om ugen der vil anløbe Kalundborg. Aarhus er destination for AE5 ruten fra Asien der betjenes af Triple E-class skibene.

Og så min kommentar:

Det kan såmænd også være at den nye terminal kommer til at kannibalisere containertoget. Argumentet for at skifte København ud med Kalundborg er jo blandt andet at der er meget lettere adgang til Københavns Vestegn - vel det samme problem, som containertoget løser.


Men som sagt - kan man ikke se ud over sin egen kæphest, så er det svært at begribe en sammenhæng.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak