Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af My1202, 25/12 2020, 22:38 (1215 dage siden) @ William Skov

Rullende landeveje er meget ineffektive, da vognene har lav lasteevne og forholdet mellem taravægt og godsets vægt er meget dårligt. En lommevogn, hvor man kun skal transportere traileren yder et meget bedre forhold mellem taravægt og last.

Dette forhold påvirker direkte, hvor økonomisk toget er. Så at der kun er rullende landeveje i Alperne, mens der findes kombitog i hele Europa skyldes at rullende landeveje ikke kan betale sig.

Men hvorfor skal chaufføren og forvogn/trækker overhovedet medfølge over den samlede distance? Det giver blot endnu mere vægt, og der er altid en vognmand ved destinationen der kan overtage traileren.


Faktisk forholder det sig modsat.
https://www.swissinfo.ch/eng/rolling-highway_truck-drivers-hit-the-rails-and-take-a-bre...

Sakset i teksten:
 The rolling highway takes 44 tonnes per truck, four more than is allowed on Swiss roads.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner
25 år med IC 3 togsæt på tyske skinner

Tidligere værkmester på IC 3 værkstedet i Aarhus Hans Werner Hansen fortæller i denne artikel om indsættelsen af IC 3 togsæt som EuroCity tog mellem København H til Hamburg Hbf ved køreplanskiftet den 23. maj 1993. Læs også om den olympiske flammes tur i IC 3.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak