Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Ny bane ved Vejle Fjord - projektstart fremrykket 3 år (Jernbanen i dag)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 25/12 2020, 23:26 (1215 dage siden) @ Poul Brandt
redigeret af Poul Brandt, 26/12 2020, 00:09

Anlægsstatus 2. halvår 2020 og Banedanmarks Anlægsplan 2030 2. halvår 2020

.
Jeg bemærker at seneste tidspunkt for beslutning om Ny bane på tværs af Vejle Fjord er fremrykket med 3 år fra 31. december 2024 til 31. december 2021. Vel at mærke uden at sluttidspunktet (K31) er ændret!

Det er altså ret dramatisk.

Til sammenligning har man hele tiden regnet med at det ville tage 8 år at anlægge ny bane Hovedgård-Hasselager. (Beslutning 31. december 2022. Drift fra K31).

Men 6 år for Vejle Fjord forbindelsen var godt nok også optimistisk, ikke mindst, hvis man skal bore en tunnel, hvis dimension end ikke er fastlagt endnu (man nåede det ikke i VVM arbejdet, da ideen om en tunnel kom ret sent i projektet).

Men det er måske netop på grund af tunnelen at projekttiden er øget med 3 år. Hidtil har Banedanmark/Vejdirektoratet regnet med at det ville blive en bro. Men med den nuværende regering (og støttepartier) kan det meget vel blive en boret tunnel. En tunnel er godt nok lidt dyrere, men skæmmer Vejle Fjord mindst muligt og er den miljømæssigt mest skånsomme løsning (der skal ikke graves i fjorden).

(Og så kan den forresten let dimensioneres for 300 km/t :).

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak