Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af P.Jensen, 26/12 2020, 16:17 (1188 dage siden) @ William Skov

Hvis den rullende landevej mellem Schweitz og Italien har op til 8 afgange hver vej pr.døgn, må der være økonomi i at gøre det på den måde. Nok fordi det er mange forskellige speditører, der har biler på vej til Italien og tiden på toget passer med pauser. Nok også p.gr.a. meget høje vejafgifter i Schweitz.

Det er ulige nemmere og hurtigere at tømme og fylde et "rullende landevej tog" end at skulle løfte trailere på lommevogne.

Jeg kan ikke finde nogen færge fra Tyskland til Ystad - jo, en katamaran fra Sassnitz.
Færgerne fra Tyskland sejler til Trelleborg eller Malmø. Disse forbindelser er domineret af få meget store speditørfirmaer - LKW Walter, DSV og lignende der har store terminaler i færgehavnene. Samtidigt dermed har disse færger ganske få afgange i døgnet hvilket gør at ventetid i havnen potentielt er meget lang. Alle færger medtager passagerer så kilde til informationen om at de kun medtager trailere ønskes.

P.Jensen


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak