Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mærsk dropper Københavns havn til fordel for Kalundborg (Jernbanen i dag)

af My1202, 26/12 2020, 19:14 (1216 dage siden) @ P.Jensen

Hvis den rullende landevej mellem Schweitz og Italien har op til 8 afgange hver vej pr.døgn, må der være økonomi i at gøre det på den måde. Nok fordi det er mange forskellige speditører, der har biler på vej til Italien og tiden på toget passer med pauser. Nok også p.gr.a. meget høje vejafgifter i Schweitz.

Det er ulige nemmere og hurtigere at tømme og fylde et "rullende landevej tog" end at skulle løfte trailere på lommevogne.

Jeg kan ikke finde nogen færge fra Tyskland til Ystad - jo, en katamaran fra Sassnitz.
Færgerne fra Tyskland sejler til Trelleborg eller Malmø. Disse forbindelser er domineret af få meget store speditørfirmaer - LKW Walter, DSV og lignende der har store terminaler i færgehavnene. Samtidigt dermed har disse færger ganske få afgange i døgnet hvilket gør at ventetid i havnen potentielt er meget lang. Alle færger medtager passagerer så kilde til informationen om at de kun medtager trailere ønskes.

P.Jensen

P. Jensen.
Helt enig. Der er givet et marked for "rullende landeveje".
At fravælge en sådan løsning blot fordi man mener det er tvang med høje vejafgifter er ulogisk.
Det ville betyde 800-900 færre lastbiler alene på Sydmotorvejen dagligt.
Læg dertil nok set 2-3 dobbelte op if ned af den østjyske motorvej.
Måske 10-15 færre dræbte i trafikken årligt.
Så hvad venter vi på?

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


ContecRail
Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak