Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Forskel mellem lommevogne og rullende landevej (Jernbanen i dag)

af William Skov ⌂, 27/12 2020, 18:18 (1208 dage siden) @ My1202

Du har så valgt en type lommevogn som er 34 m lang mod den vogn som benyttes til rullende landevej som er ca 19 m.
Alm. lastbiler kan ikke benytte en lommevogne, men lastbil med trailer kan køre på en rullende landevej. Så der er reelt flere muligheder med en rullende landevej. Eneste begrænsning er den samlede vægt. Her kan en trailer løftet over på en lommevogn nok tage en ekstra tons.

Om du har ret vedr. slidtage ved brug af flere hjul end færre - ved jeg ikke noget om.

Men akseltrykket på den dobbelte lommevogn du henviser til må være væsentlig større. Det jeg kan se er det er er Ca 22.5 tons mod 7,5 tons på den anden type.
Normalt betyder et højere akseltryk også et større slid på såvel hjul som skinner.

At jeg bruger en 6-akslet lommevogn som reference skyldes at denne type er den mest udbredte lommevogn i Europa!

Men for at tilfredsstille dig tager jeg nu en 4-akslet lommevogn som reference i stedet.
Sdgmnss. Den har tara 20,5 T og kan laste 69,5 T på en hovedbane med svært spor, mod 50 T per trailer på Sdggmrs på samme strækning.

Ved du hvordan man kan løse problemet med en trailer med et for højt akseltryk?
Man bruger da en trailer med 4 aksler.

Man kan løfte en uløftbar trailer med en finurlig opfindelse.
[image]

Desuden er det billigere at købe hjulsæt til en lommevogn med 22,5 T akseltryk (i fremtiden 25 T) end til en RoLa med små hjulsæt. Dette skyldes serieproduktion.

--
William S.
Arktisk bygningsingeniørstuderende på DTU
[image]
https://williamskov.piwigo.com/ - Min fotosamling


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak