Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HH-forbindelsen - Information til offentligheden (Trafikpolitik)

af Niels Bak, søndag 03. januar, 2021, 12:38 (540 dage siden) @ P.Jensen

Europasporet - hvor langt ned i undergrunden skal det for ikke at give rystelser som der klages over ved Metroen? Et lille metrotog er af en noget anden vægtklasse end et langt godstog, der tilmed larmer mere. Igen hvorfor skal man tage gods - som næsten 100% ikke er Danmark vedkommende - igennem centrum af København? Hvor i verden har man bevidst anlagt en godsbane direkte under centrum af en by af Københavns størrelse??

Både Washington D.C. og Baltimore har godstunneller lige under centrum. Ingen af tunnellerne er nye, men de er begge under udvidelse til at kunne rumme en betydeligt øget trafik med containere i dobbelt højde og for Washingtons vedkommende dobbeltspor.

Men det ændrer ikke ved at at du har ret i at det er en miljømæssig udfordring at lægge den gennem byen, og især projektet i Washington har været ret kontroversielt. Det endte dog med at blive foretrukket frem for en (endnu dyrere) løsning, som ville bygge en helt ny bane rundt om byen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Transportmagasinet

No feed
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949
Odsherreds Jernbane 1899 - 1949

Ved Odsherreds Jernbanes 50 års jubilæum i 1949 udgav banen dette jubilæumsskrift, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1899 til 1949. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak