Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skitse til en strategi for fjernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt, Nordsjælland, 3/1 2021, 21:00 (1201 dage siden) @ Jens Hansen

Dette er godt nok et ordentligt ryk jernbanen får her - og ja det koster givet også en del. Meget spændende perspektiver, som jeg ikke helt kan gennemskue konsekvenserne af. Og derfor givet også for store tanker for transportordførerne i folketinget - det er noget andet end en omfartsvej i Mariager.

Er valget, hvis jeg forstår det ret - enten udbygget timemodel, 2 * 45 minutter København - Aarhus eller en Kattegatforbindelse til 55 minutter København - Aarhus?

Hvis dette skal blive virkelighed, så betyder det vel, at DSBs indkøb af deres "Fremtidens Tog", så bliver "Fremtidens Regionaltog"?

JH

.
Hej Jens

Nu er der heldigvis forskel på transportordfører. Nogen af dem er faktisk rigtig godt inde i sagerne, og har særdeles kvalificerede sekretærer (ingeniør bl.a.).

Det er et godt spørgsmål du stiller. Men faktisk siger min beregning at selv med en Kattegatbane, kan det være en god (samfundsøkonomisk) ide at anlægge København-Odense-Aarhus på 2 x 45 minutter (investering på 7 hhv. 9 kr./sparet minut/ rejsende), sammenlignet med en investering på 8 kr./sparet minut/rejsende på Ny bane på Vestfyn.
Men naturligvis er min beregning ret høkeragtig og der kræves en langt mere detaljeret (og dermed dyr) beregning. - Men det er netop pointen med mit notat at nogle af transportordførerne forhåbentlig bliver inspireret til at udbede sig en sådanne fra ministeren.

Uden kattegatbanen vil det med ret stor sikkerhed være en samfundsøkonomisk acceptabel investering. Jeg har ikke regnet på det før, men det vil kræve en investering på ca. 5 hhv. 6 kr./sparet minut/rejsende for de to delstrækninger og dermed mindre end de 8 på Vestfyn banen og tæt på de 4 kr./sparet minut/rejsende for ny bane Aarhus-Silkeborg, som sårn ca. opfylder det normale krav om mindst 4% i afkast.

Det har altid været meningen at indkøbe tog specifikt til kattegatforbindelsen. "Kattegatlyn" :-)

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak