Skitse til en strategi for fjernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af Poul Brandt @, Nordsjælland, søndag 03. januar, 2021, 21:06 (102 dage siden) @ hummel_62

Punkt 1 skal være at give super lyn et ekstra stop??

ja.


10.1. Superlyn stop i Hobro

Timemodellen ifølge Togfonden tilsiger at Superlyn mellem Aarhus og Aalborg kun standser i Randers.
Imidlertid forventes at Nordjyske Jernbaner fra 2027 udvider kørslen helt ned til Hobro. De hertil nødvendige togsæt er bestilt (option udnyttet). Hvis Superlyn kan stoppe i Hobro, vil det derfor give store trafikale fordele, da alle rejsende fra stationer mellem Aalborg og Hobro så får mulighed for omstigning til Superlyn i Hobro, og dermed en markant hurtigere forbindelse til Aarhus/Odense/København.
Samtidig kan Superlyn med stop på Hobro station helt erstatte strækningens IC-lyn, med store driftsmæssige besparelser til følge. En sådan løsning er allerede forudset af Trafikstyrelsen, idet man i Trafikplan for statens jernbaner 2017-2032 (figur 74) har foreslået at Superlyn fra 2027 standser i Hobro foruden Randers. Der kræves imidlertid at Superlyn kan spare ca. 2 minutters køretid for at have tid til at standse på Hobro station.

Banedanmark har i beslutningsgrundlaget for hastighedsopgradering for delstrækningen Randers-Hobro anført en option på at opgradere til 200 km/t i stedet for 180 km/t for en pris af knap 548 mio.kr. Udnyttes optionen reduceres rejsetiden med ca. 1 minut. - Samtidig reduceres rejsetiden med yderligere ca. 1 minut, hvis DSBs Fremtidens Tog anvendes til timemodellen, idet disse fjerntog har bedre accelerationsevne end de (svagt motoriserede) højhastighedstog der anvendes for beregningerne i Togfonden. Hermed er opnået de nødvendige 2 minutters rejsetidsbesparelse.
Som det fremgår af appendiks 11 må man forvente at fremtidige 300 km/t superlyn har lige så gode accelerationsegenskaber som DSB's nye fjerntog, og det vil også for 300 km/t superlyn være muligt at gøre ophold i Hobro.

--
Mvh Poul

Alle nye baner bør anlægges for 300 km/t.
København-Odense-Aarhus 2 x 45 minutter
København-Aarhus via Kattegat 55 minutter
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
Nykøbing F - Rødby - Puttgarden 250 km/t


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen