Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport: "Plads til flere tog over Øresund" (2009) (Generelt)

af andersj, Aalborg, 4/1 2021, 00:46 (1200 dage siden)
redigeret af andersj, 4/1 2021, 01:18

Da den anden tråd er ved at blive for lang og uoverskuelig, tillader jeg mig at oprette en ny der fokusere på den egentlige kapacitet over Øresund. Jeg og øvrige har gættet lidt på kapaciteten, men jeg har nu fundet en rapport fra 2009 udgivet af Øresundsbro Konsortiet der klarlægger kapaciteten over broen.

Plads til flere tog over Øresund

Der opstilles tre scenarier, hvor især scenarie 1 nok vil være relevant. Her vil der være en 100% kapacitetsudnyttelse ved 3 regionaltog, 3 fjerntog og 3 godstog i timen i hver retning.

Godstog skal have et forspring på 12 minutter hvis det bagvedkørende persontog ikke skal indhente det. Togfølgen er på 3 minutter med det nuværende signalsystem.

Østerport, København H, Ørestad, Tårnby, Københavns Lufthavn, Hyllie og Malmö C kan tage 4xET ved perron. Nørreport og Trianglen kan kun have hhv. 2 og 3 togsæt fuldt ved perron.

Oversættes perronlængderne til Siemens Desiro HC togsæt, vil det betyde at man ville kunne køre 2 togsæt a 6 vogne med i alt 1.360 sæder og 1.420 ståpladser.

Rapportens resultater er noget mere optimistiske i forhold til kapaciteten over Øresundsbroen, og stiller sig mere kritisk overfor kapaciteten på land. Det er dog et problem at Skånetrafikens materiel- og togstrategi basere sig på flere fremfor længere tog. Det er ikke kun en udfordring over broen at køre 10 regionaltog i timen, men også mellem København H og Østerport.

--
Mvh Anders


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak