Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods forslag (Generelt)

af bth, 4/1 2021, 08:41 (1180 dage siden) @ Frank Poulsen

Der skrives jo jævnligt om gods herinde osv.

Jeg har et forslag til placering af et nyt godsspor. Jeg er faldet over følgende: https://transporttidende.com/artikler/spedition-and-logistik-c56/kaempe-logistikcenter-...

Det ligger LIGE op af jernbanen, den nye bane mellem Køge nord og Vigerslev. Fremtidens godstog kunne nemt holde ind der i begge retninger. Området er nogenlunde på det vedhæftede billede, markeret med rødt og så kunne man ligge 2 spor (med asfalt over, så hvis toget holder i det ene så kan man tømme det andet ved at køre over det første, og så evt ved behov lave omløb gennem det ene spor, uden at genere hovedsporene.

Der står det skal være logistikcenter, og jeg ved selvfølgelig ikke lige for hvilke typer af produkter, men det er jo nemt lige at stoppe ind der på vej mod Sverige, og lige få læsset nogle containere af og så videre mod Sverige med resten af toget. Eksempelvis. (og man skal måske endda alligevel ind til overhaling)

Interessant om markedet for logistikcentre virkeligt er så stort at der er plads til/brug for en Logostikcenter i Køge og i Solrød, der er dælme ikke langt imellem dem.

Mht. Jernbaneforbindelse så skal vi passe på, også os i dette jernbaneglade forum, ikke at lade os forblænde af ønsker/muligheder for jernbaneløsninger, men også skele bare en anelse til virkeligheden. Den danske stat ejer en meget stor kombiterminal i Høje Taastrup, ca 6,8km (11min) fra motorvejen til/fra Sverige. Denne terminal har så vidt jeg ved ikke udnyttet sit fulde potentiale ligesom der stadig i dette område er udvidelsesmuligheder.

Så inden vi kaster skattekroner efter en terminal 19,1km fra den nuværende terminal bør vi(samfundet) nok se på hvordan vi får øget anvendelsen af terminalen i Høje Taastrup til dennes maksimale udnyttelse inden vi begynder at lægge nye terminaler rundt om hjørnet.

/Bjørn


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak