Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods forslag (Generelt)

af Frank Poulsen, 4/1 2021, 11:30 (1202 dage siden) @ Lars

Vi har mange eksempler på at nogen har bygget en godsterminal i håb om at godstogene så kommer af sig selv. Esbjerg, Hirtshals, Lille Skensved. De er så vidt jeg ved nærmest jomfruelige trods endda nogen år på bagen.


Ja, som beskrevet i en anden tråd lider terminalen i Esbjerg af flere mangler, bl.a. den som Franks forslag her kunne undgå, nemlig at den ligger for enden af en strækning, og at der skal skal udføres en del rangering for at benytte den.

Ideen med at køre til “godsperron”, læsse af/på og så køre videre er jo fin, hvis godset er egnet til det.

Ideen med at bygge terminalen og så håbe på kunder er næppe gangbar.

Man skal nok begynde med at spørge virksomhederne i området, om de føler et behov.

Ja selvfølgelig skal man spørge virksomhederne der skal ligge i det pågældende nye logistikcenter hvad det er de har af transport. Er det fra et sted eller fra mange forskellige steder osv. Det er jo soleklart. Jeg skrev jo også i starten at jeg ikke ved hvilke virksomheder, men hvis det var nogle det kunne være interessante for så var muligheden enkel. Og jeg mener jo ikke det er en større udbygning af den terminal de allerede er i gang med at bygge, det drejer sig bare om et spor henover noget asfalt så trucks osv nemt kan køre til og losse og laste, lige så vel som de losser og laster lastbiler der kommer forbi. Det skal ikke være mere kompliceret end det. Men det virker som om nogle her prøver at gøre det til større end jeg mener det bør være. Og ja igen, selvfølgelig skal dem der ligger der spørges ind til og med på råd før det bygges, det er jo også soleklart. Men det var da en tanke!


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak