Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods forslag (Generelt)

af Svend, 4/1 2021, 12:21 (1180 dage siden) @ Frank Poulsen

Forskellen som jeg ser det er at den i Høje tåstrup faktisk ikke er nær så nem at bruge jo. Du skal rangere til og fra området. Her er det direkte ind og ud. Som et passagertog ved perron. Ingen rangering tilbage som i Høje Tåstrup osv.


Terminalen i Høje Taastrup er bygget med "BAT Best available Technologies" i slut 80érne (hvis jeg husker rigtigt) så derfor er den som den er. Og ja der kræves lidt rangering hvilket igen kræver mere personale. Men det er sådan set lige meget for en terminal i den størrelse, der vil altid være personale til stede der kan hjælpe med rangeringen. Hvis vi derimod forestiller os en terminal med kun et tog ad gangen så kan man i dag lave lagt mere simple terminaler der ikke kræver ekstra personale og hvor toget kan kører ind/ud af terminalen uden rangering.

Der kunne f.eks. laves en sådan simpel terminal hos DSV ved Hedehusene el. lign virksomheder tæt på banen. Men til et logistikcenter må man forestille sig mere end et tog ad gangen, og så vil der i mine øjne være personale tilstede som kan hjælpe med rangeringen.

Det er min erfaring at det under de bedste omstændigheder tager ca. 20-30min at koble vogne af/på i Høje Taastrup uanset køreretning.

/Bjørn


Jeg mener bare at man kunne losse og laste 4-5 vogne på stedet på et stop uden at koble vogne af og på. Hvis der var brug for det, og så kørte toget videre. Og dermed ikke krav om en stor terminal, men bare et hurtigt stop. Og nu er den terminal jo på vej, så det handler jo ikke om at bruge den i høje tåstrup i stedet. Hvis de virksomheder der ligger sig der ved Solrød kan bruge det er det jo lige meget at der er en anden et andet sted. Passager der skal til Solrød stiger jo heller ikke af i Høje Tåstrup. Men alt kommer jo an på hvad og hvilke virksomheder der flytter ind i de lokaler i Solrød. Det har jeg ikke kunnet finde. Og ja, det er i min verden "bare" nogle sporskifter og lidt spor lige op af den terminal bygning (Og ja jeg ved godt der skal validatorer ind over osv). Og så kan trucks eller kraner eller hvad der nu i forvejen er på den terminal lige tømme vogne fra et godstog når det er der. Dermed ingen rangering overhovedet og bare en "pause" til lkf mens andre losser og laster.

Men som sagt bare en tanke om nem tilgang til evt. gods.

.
Du har en dejlig nem og uproblematisk tilgang til et sådan projekt. Desværre tror jeg, at virkeligheden er en anden .......;-)

--
Svend


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak