Skitse til en strategi for fjernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af KKLD, mandag 04. januar, 2021, 21:35 (101 dage siden) @ Frank Poulsen

Jeg synes du fortjener en mere overordnet reaktion, for det er et ret gennemtænkt arbejde med en klar retning uden en masse luftkasteller og kæpheste. Også selv om det ikke er alle detaljer, jeg er enig i og jeg har heller ikke forudsætningerne for at vide om grundlaget for dine overslag er holdbart.

Men jeg kan især godt lide dit arbejde for den helt grundlæggende tilgang, at jernbanen i Danmark mangler en overordnet strategi, der rækker længere frem end Togfonden. Der har du helt fuldstændigt ret, og det er en mindre katastrofe at megainvesteringer som Kattegatbro og ny forbindelse til Sverige diskuteres uden et overordnet mål for øje.

Sådan lidt mere nede i detaljen, så synes jeg fx også dine overvejelser i forhold til flere stop for lyntogene på de lidt mindre befærdede strækninger Kolding-Esbjerg og Århus-Ålborg, så man ikke behøver to togsystemer, er interessante og i hvert fald en nærmere analyse værd. Men jeg mangler lidt mere om intercitysystemet i det hele taget, hvor du koncentrerer dig meget om de hurtigste tog.

Og så mangler det hele at blive tænkt sammen med en godsstrategi, synes jeg. Du har næsten kun jernbanegodset med som en eftertanke, når der lige er et godt sted til det i argumentationen, som fx i forhold til forbindelserne til Sverige. Det er mere en strategi for passagerdriften på fjernbanen end for fjernbanen som helhed :-)

Bh og held og lykke med at få slået hul igennem til trafikpolitikerne.


Er grundlæggende enig i dette, at det er godt at der tænkes langsigtet. Men jeg savner forbedringer for regional og lokaltrafikken. Der tænkes hurtighed mellem de større byer, men for rigtig mange pendlere drejer det sig om de lokale rejser fra byerne rundt på sjælland til de øvrige byer på Sjælland (eksempelvis) og oftest til diverse områder i Kbh. Alt dette fokuserer meget på de nationale rejser. Men de lokale/regionale mener jeg også er vigtige at gøre noget ved.

Du har ret. Der er flere rejser i, til og fra hovedstadsområder med metro, s-tog, kystbanen, regionaltog og lokaltog.

Men tråden handler om fjernbanen.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere

Danske privatbaner

Læs historien om:
Hjørring - Hørby

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak







Copyright © 2021 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen