Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Skitse til en strategi for fjernbanen 2030-2050 (Trafikpolitik)

af ulca, 5/1 2021, 11:03 (1200 dage siden) @ Poul Brandt

Yderst spændende læsning, som jeg virkelig håber på at vores politikere tager til inspiration og/eller efterretning.

Et par detaljer:

Der foreslås en sænketunnel til en forbindelse via Kattegat, i stil med den via Femern Bælt. Så burde det også overvejes at gen-anvende den elementfabrik som i nærmeste fremtid bliver bygget, som man lokalt håber kan anvendes efter forbindelsen åbner for derved at beholde arbejdspladser. Og jo, afstanden fra nævnte fabrik til foreslået linjeføring bliver på 150 - 160 km, men så kan man spare udgiften til en ny fabrik hvis man "bare" kan holde produktionen i gang i et antal år mere.

Angående tunnelen under Storebælt nævnes at den er bygget med ballasteret spor, modsat nyere tunneller som anvender "slaptrack" hvilket skulle være bedre egnet til højere hastighed og lavere omkostninger til vedligeholdelse. Er det rent teknisk realistisk at ombygge tunnelen til "slaptrack"? Som jeg har forstået det skulle det nærmest "bare" være et spørgsmål om at fjerne eksisterende sveller og ballast og fastgøre sporets beslag direkte til betonen. Og indrømmet, jeg er hverken ingeniør eller tekniker så jeg vil ikke afvise at mine antagelser er forkerte; men jeg vil umiddelbart gætte på at hovedproblemet vil være udgiften og derfor politikernes vilje til at få projektet udført...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak