Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gods forslag (Generelt)

af My1202, 5/1 2021, 11:34 (1206 dage siden) @ gaest

Man kommer ikke udenom en eller anden form for tvang hvis samfundet skal gøre noget ved trængselproblemerne og miljøet.
Om det så er højere vejafgifter eller forbud mod lastbilkørsel morgen og eftermiddag eller noget helt tredie. Ingen gode ideer.


Der kommer intet ud af at prøve at tvinge kunder over i et transportsystem der reelt er langt fra hvad det skulle være, og slet ikke kan levere varen, eller præstere den driftsstabilitet der for mange er absolut nødvendig. Man skal passe på ikke at gøre sig selv til grin ved at tvinge nogen over i et system der bruger 50 år gammel dieselteknologi i miljøets hellige navn.

Vi kan ikke være uenige om at jernbanen skal kunne tilbyde at levere den vare som de forsøger at sælge / pådutte deres kunder.

Men tvang for at flytte trafik fra vejbanen til jernbanen har jeg ingen problemer med.

Der er i forvejen masser af ting som er "tvang". Vejafgifter, køre-hviletidsregler / vægtbegrænsninger / tidspunkter for hvornår man på køre / miljøregler for blot at nævne de vigtigste.

Så at man med henvisning til at reducere trængselsproblemer, begrænse antal uheld og reducere påvirkningen af miljøet stillede krav om at lastbiler skulle køres rundt i landet via en rullende landevej er vel OK?
Men klart - det forudsætter så også at jernbanen kan levere. Her kniber det givet. Først og fremmest med kapacitet. Skulle alle lastbiler blot i transit over på skinner idag, ville det give problemer specielt mellem Taulov til Ringsted.

Og de planer / tanker om diverse hurtigtog tvivler jeg på at der vil meget meget kapacitet tilbage til ret meget gods.

I min krystalkugle vil ERTMS tage livet af den sidste godstrafik til/fra destinationer i Danmark, der bliver kun transitkørslen tilbage. Jernbanen kunne nok tiltrække kunder uden tvang hvis den kunne levere varen pålideligt. Men den politiske interesse går kun på virksomheden DSB's ve og vel.

Kan meget vel være tilfældet - omvendt et koncept med rullende landevej burde kunne fungere da der i givet fald ville være mange daglige afgange.

--
[image]


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak