Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport: "Plads til flere tog over Øresund" (2009) (Generelt)

af Lasse Toylsbjerg-Petersen, 5/1 2021, 20:40 (1200 dage siden) @ mss

Hellere kigge på tog der virker (Siemens) end dem der ikke virker (Bombardier) ;-)

Touché. Ja, for vi skal jo ikke snakke Signalprogram, elektrificering eller 300% prisstigning på STM udstyr her :-)
Bombardier leverer faktisk de bedste tog ift pålidelighed, performance og driftsomkostninger målt efter 5 års drift. Det er udfordringen med at komme dértil, der er Bombardiers helt store problem i disse år. Lad os se, hvad der sker, når Alstom overtager biksen 29. januar...

> Desiro HC er et hot tog p.t. Det kan godt være at de lagde ud i Ruhrområdet, men p.t. bygges de til adskillige operatører, bl.a. ODEG i Berlin/Brandenburg. Togene er driftsstabile og ovenikøbet komfortable (ingen selvfølge i dag). Ikke overraskende er de derfor populære blandt passagererne!

Desiro HC er et udmærket tog, og jeg har skam bemærket "produktplaceringen" af Desiro HC i Danmark, og mon ikke DSB ender med at købe 100 af dem. Så må man se, hvad man så gør ved dem, når der kommer andre aktører på banen med tog med markant lavere omkostningsniveau...
Komforten i toget har jeg kun prøvet på Innotrans, og det tog er bestemt ikke prangende. Til gengæld er RRX konceptet populært, men det er næppe komfortens skyld.

Det bør bemærkes i denne tråd om kapaciteten over Øresund og dermed svenskernes overvejelser om togmateriel, at Siemens ikke indgår i nogle af anbefalingerne. Hverken til Skånetrafikken eller SJ, og derfor er det ret beset forkert at pushe Desiro HC i dén sammenligning. I Sverige er Siemens vist mest kendt for at forhindre SJs køb af nye 250 km/t tog og Hector Rails claim sag (uden på nogen måde at nævne Bombardiers fortrædeligheder, men Siemens absurd positive ry i Danmark er altså ret unikt - i øvrigt et citat fra en Stadler chef til Banekonferencen for et par år siden...)

Alternativt ville jeg kigge på Stadler KISS dobbeltdækkertog, de er også en succes.

Og det var jo som anført også Stadlers KISS der vandt udbuddet hos Skånetrafikken. Men udbuddet skal så gå om(efter Bombardier klagede)

Lasse


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak