Rapport: "Plads til flere tog over Øresund" (2009) (Generelt)
Jernbanegodset gennem Danmark er interessant, men først når det bliver økonomisk attraktivt. Her spiller manglen på lokomotiver med ETCS og Dansk samt svensk STM modul en væsentlig rolle. Investeringen i STM er ganske enkelt for høj, og derfor lurepasser alle, indtil der kommer "hul igennem" - enten ved at nogen tager omkostningen, eller at Signalprogrammet forsinkes yderligere, så STM boksen kan afskrives (STM kræver 7 års afskrivning, men skal pt kun bruges i 4 år)
Det kunne gøres billigere ved samarbejde mellem operatørerne. En lille pulje af helt ens lokomotiver kunne få ETCS, dk-STM, og se-STM. Disse lokomotiver skulle så benyttes af alle operatorørerne mellem Malmø og Padborg i de 4 år hvor dk-STM er i nødvendigt på transit strækningen. Når Signalprogrammet er fuldt færdigt, så kan alle øvrige lokomotiver med ETCS komme tilbage. Herved sparer man maksimalt på den dyre dk-STM og den dyre første installation.De lokomotiver der i dag kører gennem DK, men ikke indgår puljen kan forflyttes til Sverige eller Tyskland de år. Derefter skal de have ETCS, men ikke den dyre dk-STM (og hvis svenskerne installere ERTMS mellem øresund og Malmø godsbanegård, i samme periode, så kan operatørene køre helt til Malmø uden se-STM)
Så vidt jeg har forstået, så bruges der i dag 2 typer trækkraft til gods igennem DK - EG (Siemens Eurosprinter derivat) og TRAXX2. alle de sidstnævnte er fra samme serie iflg et indlæg fra Lasse Toylsberg-Petersen
Så er der nogle mulige typer, som bare mangler 'et-eller-andet':
- DSB Vectron, som mangler se-STM
- Hector Vecrron, som mangler dk-STM
- Green-Cargo Mb, som mangler dk-STM
- ?
Har de alle monstro samme version af ETSC baseliine 3?
Hvis der er skiftet til ETCS på fx Padborg - Fredericia, skal man så bruge dk-STM for at kunne køre imellem disse to stationer?
--
Eskild