Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rapport: "Plads til flere tog over Øresund" (2009) (Generelt)

af esni, Frederikssund, 5/1 2021, 21:42 (1200 dage siden) @ bastholm

Jernbanegodset gennem Danmark er interessant, men først når det bliver økonomisk attraktivt. Her spiller manglen på lokomotiver med ETCS og Dansk samt svensk STM modul en væsentlig rolle. Investeringen i STM er ganske enkelt for høj, og derfor lurepasser alle, indtil der kommer "hul igennem" - enten ved at nogen tager omkostningen, eller at Signalprogrammet forsinkes yderligere, så STM boksen kan afskrives (STM kræver 7 års afskrivning, men skal pt kun bruges i 4 år)


Det kunne gøres billigere ved samarbejde mellem operatørerne. En lille pulje af helt ens lokomotiver kunne få ETCS, dk-STM, og se-STM. Disse lokomotiver skulle så benyttes af alle operatorørerne mellem Malmø og Padborg i de 4 år hvor dk-STM er i nødvendigt på transit strækningen. Når Signalprogrammet er fuldt færdigt, så kan alle øvrige lokomotiver med ETCS komme tilbage. Herved sparer man maksimalt på den dyre dk-STM og den dyre første installation.

De lokomotiver der i dag kører gennem DK, men ikke indgår puljen kan forflyttes til Sverige eller Tyskland de år. Derefter skal de have ETCS, men ikke den dyre dk-STM (og hvis svenskerne installere ERTMS mellem øresund og Malmø godsbanegård, i samme periode, så kan operatørene køre helt til Malmø uden se-STM)

Så vidt jeg har forstået, så bruges der i dag 2 typer trækkraft til gods igennem DK - EG (Siemens Eurosprinter derivat) og TRAXX2. alle de sidstnævnte er fra samme serie iflg et indlæg fra Lasse Toylsberg-Petersen

Så er der nogle mulige typer, som bare mangler 'et-eller-andet':

  • DSB Vectron, som mangler se-STM
  • Hector Vecrron, som mangler dk-STM
  • Green-Cargo Mb, som mangler dk-STM
  • ?

Har de alle monstro samme version af ETSC baseliine 3?

Hvis der er skiftet til ETCS på fx Padborg - Fredericia, skal man så bruge dk-STM for at kunne køre imellem disse to stationer?

--
Eskild


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak